Unia Europejska wprowadzi od nowego roku cło na import paliwa lotniczego



Unia Europejska wprowadzi od nowego roku cło 4,7 proc. na import paliwa lotniczego z Bliskiego Wschodu, co znacznie zwiększy koszty przewoźników mających i tak problemy. W maju unijni urzędnicy  twierdzili, że sprowadzane paliwo lotnicze może uniknąć nowej stawki dzięki mechanizmowi  znoszącemu w postaci certyfikatów żeglowności albo certyfikatów EASA Form 1. Po dokonaniu przeglądu całego systemu uznali jednak, że paliwo nie może korzystać z systemu wyłączeń obowiązującego dla części i podzespołów samolotowych. Nowe cło zacznie obowiązywać  od 1 stycznia 2014 r. po cofnięciu przez Unię Europejska  krajom   Zatoki (Arabskiej) systemu powszechnych preferencji celnych (GSP), dającego uprzywilejowany status krajom rozwijającym się. Bruksela uznała bowiem, ze kraje te nie kwalifikują się, bo awansowały w  klasyfikacji Banku Światowego do grupy krajów o dochodach wyższych  średnich. Jednocześnie unijni urzędnicy zaapelowali do krajów Rady Współpracy w Zatoce (GCC) - Arabii Saudyjskiej, Bahrajnu, Kataru, Kuwejtu, Omanu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich - by wznowiły dwustronne rozmowy handlowe, które mogłyby doprowadzić do zniesienia nowych stawek. (ekonomia24)

Komentarze