Dwa rekordy prędkości lotu wirolotów X3



Eurocopter opublikował informację o pobiciu dwóch rekordów prędkości lotu przez wirolot X3. X3, będący demonstratorem koncepcji H3 – High-speed Hybrid Helicopter (szybkiego śmigłowca hybrydowego) jest wirolotem, czyli wiropłatem, w którym wirnik nośny jest zespołem wytwarzającym siłę nośną podczas startu, lądowania i lotu pionowego, natomiast podczas lotu do przodu siła nośna powstaje także na skrzydłach, a śmigłowy zespół napędowy wytwarza dodatkowy ciąg, powodujący zwiększenie prędkości postępowej. Rozwiązanie takie powoduje, że wirnik nośny, zapewniający siłę nośną niezbędną do lotu z małą prędkością, część siły nośnej w locie z dużą prędkością i umożliwiający sterowanie lotem jak w klasycznym śmigłowcu, jest częściowo odciążony przez skrzydła, których mechanizacja także służy do sterowania lotem. Zespół napędowy X3 stanowią 2 silniki turbowałowe Rolls-Royce Turbomeca RTM322 z cyfrowym układem sterowania FADEC i pięciołopatowy wirnik nośny. Po bokach kadłuba zabudowano dwa skrzydła o niewielkim wzniosie ujemnym, na końcach których znajdują się gondole z reduktorami pięciołopatowych kompozytowych śmigieł. W części ogonowej zabudowano klasyczne usterzenie poziome z dwoma statecznikami pionowymi i sterami kierunku. Wyczynu dokonano 7 czerwca, podczas lotu próbnego X3 nad południową Francją w pobliżu Istres, gdy wirolot leciał na wysokości 3050 m, rozwijając prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Jednocześnie przekazano też wiadomość, że kilka dni wcześniej, X3 rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalne rekordy prędkości dla śmigłowców. (altair)

Komentarze