Boeingi 717 nadal popularne



Boeing Capital wciąż znajduje chętnych do leasingu modelu 717. Na kolejne samoloty tego typu zdecydowały się linie QantasLink i Volotea. Największy regionalny przewoźnik Australii eksploatuje obecnie 13 Boeingów 717. Pierwsze z nich trafiły do linii w 2002. Pod koniec br. dołączy do nich 5 kolejnych samolotów tego typu. Zostaną one wyposażone w nowe fotele klasy biznes z nowoczesnym pokładowym systemem rozrywki. Boeingi 717 QantasLink będą przeznaczone do obsługi połączeń na trasach z Canberry do Brisbane, Melbourne i Sydney. Natomiast hiszpańskie linie lotnicze Volotea zamierzają zwiększyć swoją flotę Boeingów 717 do 15 samolotów. Towarzystwo to, założone przez byłych właścicieli Vueling Airlines w 2011, prowadzi działalność od kwietnia ub. r. Obecnie eksploatuje ono 10 Boeingów 717, o pojemności 125 miejsc. Operują one z 52 portów lotniczych w Europie, łącząc 97 par miast. Obecnie w świecie eksploatowanych jest ponad 140 Boeingów 717. Ich użytkownikami są Hawaiian Airlines, QantasLink, Blue1, Volotea i Turkmenistan Airlines (6). Największy operator Southwest Airlines, który przejął aktywa AirTran, przekaże w br. flotę pozyskanych od nich 88 Boeingów 717 liniom Delta, w ramach umowy dzierżawy. Boeing 717, wywodzący się w prostej linii od DC-9, jest ostatnim z rodziny samolotów MD-80/90. Jego oryginalne oznaczenie – MD-95, zostało zmienione po przejęciu przez Boeinga aktywów konsorcjum McDonnell Douglas w 1998. Jest to 100 miejscowy samolot przeznaczony do intensywnej eksploatacji na krótkich trasach regionalnych. Samolot ten oferowany był w standardowej wersji 717-200BGW (Basic Gross Weight) oraz w wersji o wydłużonym zasięgu 717-200HGW (High Gross Weight). Dodatkowo, trwały prace nad skróconym 80 miejscowym 717-100 (wcześniej MD-95-20) oraz wydłużonym 120 miejscowym 717-300 (wcześniej MD-95-50). Źródło: Altair i wikipedia.org

Komentarze