Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71 powstał w ramach
wspólnego przedsięwzięcia politechnik Rzeszowskiej i Warszawskiej. Jest to
pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych
na świecie. Przy budowie maszyny pracował międzyuczelniany zespół pracowników i
studentów Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej i
Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW pod kierownictwem prof. Marka
Orkisza, obecnego rektora Politechniki Rzeszowskiej. Jak poinformował PAP
kierownik projektu prof. Orkisz, konstrukcja motoszybowca została dostosowana
do specyficznych warunków terenowych górskiego szybowiska w Bezmiechowej
(Podkarpackie), ze szczególnym uwzględnieniem wymagań wynikających z
wykonywania lotów żaglowych. Chodzi o to, że maszyna, spychana np. przez prądy
powietrzne, wzniesie się samodzielnie, bez pomocy urządzeń zewnętrznych. Motoszybowiec
ma chowany, ekologiczny napęd, umożliwiający długie i bezpieczne loty oraz
wygodną i obszerną kabinę z dwoma siedzeniami obok siebie, a nie jak zazwyczaj
w szybowcach jedno za drugim. Ponadto jest lekki – jego masa własna wynosi 470 kg. Może rozwinąć
prędkość 260
kilometrów na godzinę. Dzięki napędowi elektrycznemu,
który jest bardziej niezawodny niż np. silniki spalinowe, loty AOS-71 mają być
bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami, nawet gdy
nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy. Maszyna
jest wyposażona w ważące 6 kg
akumulatory (cały napęd waży około 100 kg). Aby wzniosła się w powietrze,
wystarczy ją naładować, podłączając na kilka godzin do prądu. Profesor
wyjaśnił, że naładowane baterie wystarczą na godzinny lot w przypadku, gdy
motoszybowiec zostanie wyniesiony w górę, np. przy użyciu wyciągarki, lub na
około 20 minut szybowania, gdy maszyna wzniesie się samodzielnie dzięki swojemu
napędowi. Motoszybowiec jest wykorzystywany m.in. jako latające laboratorium
Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Przed nim jeszcze 50 godzin
lotów koniecznych do upewnienia się, że jego konstrukcja jest niezawodna. Gdy
AOS-71 pomyślnie przejdzie testy, będzie go można używać też do szkolenia
podstawowego pilotów, do nauki podstaw akrobacji, startów w zawodach,
patrolowania lasów, a także do lotów rekreacyjnych i pasażerskich. AOS-71 był
już testowany zarówno bez użycia silnika, jak i z napędem. Źródło: PAP
Komentarze
Prześlij komentarz