Japońskie
linie All Nippon Airways (ANA), posiadające największą flotę Boeingów 787,
których loty od 16 stycznia są zawieszone przez awarie związane z
akumulatorami, podały w czwartek, że straciły 15 mln dol. dochodu z powodu
odwołanych w tym miesiącu lotów. Jeden z największych przewoźników w Azji
przyznał, że nie wie, kiedy najnowsze i najbardziej zaawansowane
technologicznie samoloty Boeinga - Dreamlinery - wznowią loty, co dodatkowo
utrudnia ocenę długoterminowego wpływu finansowego, jaki będzie miało ich
uziemienie. ANA poinformowały też, że nie podjęły jeszcze decyzji, czy zwrócić
się do Boeinga o odszkodowanie oraz że nie planują na razie zmieniać swojej
strategii rozwoju, której kluczowym elementem jest wykonany z lekkich
materiałów kompozytowych 787 Dreamliner. Przyznały jednak, że przedłużające się
zawieszenie lotów tych maszyn mogłoby mieć wpływ na tę strategię. "Nie podjęliśmy
decyzji w sprawie naszego prawa do odszkodowania, jednak naturalnie
zastanawiamy się nad tym. Kiedy ustalimy straty poniesione w związku z
incydentem, będziemy negocjować" - oświadczył dyrektor finansowy firmy
Kiyoshi Tonomoto przy okazji ogłaszania wyników kwartalnych. Dreamlinery, które
według Boeinga zużywają o jedną piątą paliwa mniej niż tradycyjne samoloty,
umożliwił ANA utworzenie nowych połączeń międzynarodowych, których obecna flota
linii nie jest w stanie obsługiwać. Loty prawie wszystkich z 50 maszyn typu
787, jakie Boeing 787 dostarczył dotychczas liniom lotniczym na świecie,
zostały zawieszone na czas śledztwa w Japonii i Stanach Zjednoczonych; chodzi o
znalezienie przyczyny dwóch niedawnych incydentów związanych z przegrzaniem
nowoczesnych litowo-jonowych akumulatorów zainstalowanych w tych samolotach. Uziemienie
Dreamlinerów, których ANA ma 17, zmusiło linie do odwołania części lotów i
przeniesienia rezerwacji na alternatywne połączenia. Do lutego ANA odwołała
prawie 850 lotów. Utrudnienia dotyczą 82 tys. pasażerów linii. Jak na razie ANA
nie informowała, czy zamierza zrezygnować z kolejnych zamówień na warte 200 mln
dol. za sztukę Dreamlinery, które stanowią 7 proc. ich floty. ANA i Japan
Airlines, które mają 7 maszyn tego typu, zamówiły w sumie 87 Dreamlinerów. W
tej chwili ANA ma 150 pilotów przeszkolonych do ich obsługi. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz