Airbus wspiera ograniczenie poziom hałasu wytwarzanego przez samoloty



Branża lotnicza chce ograniczyć poziom hałasu wytwarzanego przez samoloty o siedem decybeli Komitet ds. Ochrony Środowiska w Lotnictwie (Committee on Aviation Environmental Protection – CAEP) przy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization - ICAO) przyjął nową, zaostrzoną normę emisji hałasu dla samolotów komercyjnych. Na zeszłotygodniowym posiedzeniu CAEP dotychczasowa norma obniżona została o siedem decybeli. Po zaakceptowaniu przez CAEP nowa norma hałasu zostanie przedstawiona do ostatecznej oceny i zatwierdzenia przez Radę ICAO jeszcze w tym roku. Nowa norma wejdzie w życie 31 grudnia 2017 roku. W firmie Airbus innowacyjność i technologia są kluczem do opracowywania samolotów, które emitują mniej szkodliwych substancji i hałasu, a jednocześnie mogą pokonać wyznaczony dystans z maksymalnym ładunkiem. Wszystkie znajdujące się obecnie w fazie rozwoju samoloty Airbus (NEO oraz A350 XWB) zostały zaprojektowane tak, aby spełnić wymogi nowej normy hałasu. Ponadto firma Airbus opracowuje nowe rozwiązania, które umożliwiają dalsze ograniczenie hałasu wytwarzanego podczas lotu. Dostępnych jest już szereg funkcji, takich jak automatyczna procedura ograniczenia poziomu hałasu podczas odlotu (Automatic Noise Abatement Departure Procedure - NADP), która optymalizuje ciąg i ścieżkę lotu w celu zmniejszenia poziomu hałasu nad terenami zamieszkałymi. W Wielkiej Brytanii, gdzie obowiązują najsurowsze przepisy dotyczące hałasu na świecie, samolot A380 otrzymał w roku 2012 nagrodę za niski poziom hałasu od Brytyjskiego Stowarzyszenia na rzecz Ograniczenia Hałasu (UK Noise Abatement Society). Samolot A380 może przewieźć o 42 procent więcej pasażerów niż jego najbliższy konkurent, a przy tym jest o połowę cichszy w czasie startu i 3-4 razy cichszy podczas lądowania. (PRTL)

Komentarze