Uziemiono samoloty Superjet 100



Rosyjski urząd lotnictwa Rossawiacja polecił uziemić cztery z 10 samolotów Suchoj Superjet 100 Aerofłotu z powodu problemów technicznych. W piśmie do największego rosyjskiego przewoźnika urząd poinformował go o zawieszeniu zezwolenia na eksploatację czterech samolotów Suchoja — ujawnił dziennik „Wiedomosti" powołując się na źródła zbliżone do urzędu. Ich producent współpracujący z kilkoma parterami zachodnimi potwierdził w komunikacie, że cztery maszyny Aerofłotu pozostaną na ziemi dla dokonania w nich napraw, ale zapewnił, że wznowią latanie najpóźniej do końca lutego. Przypomniał, że od wprowadzenia ich do eksploatacji w kwietniu 2011 r. było kilka incydentów, dotyczących zwłaszcza podwozia, przednich klap na skrzydłach i systemu wykrywania nieszczelności. - W pierwszych 2 latach eksploatacji komercyjnej stwierdzono wady w każdym samolocie — dodała spółką należąca w 75 proc. do producenta myśliwców Suchoj i w 25 proc. do włoskiej Alenia Aeronautica. Silniki dostarcza francuska Snecma, awionikę Thales. Aerofłot jest pierwszym użytkownikiem tego dwusilnikowego samolotu regionalnego na około 100 miejsc. W sumie linia posiada 10 maszyn tego typu, choć regularnie używa tylko trzech — podkreślił informator dziennik „Wiedomosti". Dziennik „Kommersant" ujawnił w ubiegłym tygodniu, że w minionym roku na Superjet 100 przypadło 40 proc. awarii naliczonych we flocie Aerofłotu, podczas gdy samoloty te stanowią zaledwie 8 proc. tej floty. Analityk w Sbierbanku CIB, Michaił Ganelin podkreślił, że najnowszy produkt Boeinga, Dreamliner miał problemy podobnego typu i został uziemiony na świecie po 2 incydentach z bateriami. Przyznał, że awarie samolotu Suchoja trwają już od roku. Według „Wiedomosti", dotąd zamówiono 179 superjetów. Poza Aeroflotem używają je syberyjski przewoźnik Jakucja i ormiański Armavia. Zamówiło je kilka linii zagranicznych, m.in meksykańska Interjet. (ekonomia24)

Komentarze