Rosyjski
urząd lotnictwa Rossawiacja polecił uziemić cztery z 10 samolotów Suchoj
Superjet 100 Aerofłotu z powodu problemów technicznych. W piśmie do
największego rosyjskiego przewoźnika urząd poinformował go o zawieszeniu
zezwolenia na eksploatację czterech samolotów Suchoja — ujawnił dziennik
„Wiedomosti" powołując się na źródła zbliżone do urzędu. Ich producent
współpracujący z kilkoma parterami zachodnimi potwierdził w komunikacie, że
cztery maszyny Aerofłotu pozostaną na ziemi dla dokonania w nich napraw, ale
zapewnił, że wznowią latanie najpóźniej do końca lutego. Przypomniał, że od
wprowadzenia ich do eksploatacji w kwietniu 2011 r. było kilka incydentów,
dotyczących zwłaszcza podwozia, przednich klap na skrzydłach i systemu
wykrywania nieszczelności. - W pierwszych 2 latach eksploatacji komercyjnej
stwierdzono wady w każdym samolocie — dodała spółką należąca w 75 proc. do
producenta myśliwców Suchoj i w 25 proc. do włoskiej Alenia Aeronautica.
Silniki dostarcza francuska Snecma, awionikę Thales. Aerofłot jest pierwszym
użytkownikiem tego dwusilnikowego samolotu regionalnego na około 100 miejsc. W
sumie linia posiada 10 maszyn tego typu, choć regularnie używa tylko trzech —
podkreślił informator dziennik „Wiedomosti". Dziennik „Kommersant"
ujawnił w ubiegłym tygodniu, że w minionym roku na Superjet 100 przypadło 40
proc. awarii naliczonych we flocie Aerofłotu, podczas gdy samoloty te stanowią
zaledwie 8 proc. tej floty. Analityk w Sbierbanku CIB, Michaił Ganelin
podkreślił, że najnowszy produkt Boeinga, Dreamliner miał problemy podobnego
typu i został uziemiony na świecie po 2 incydentach z bateriami. Przyznał, że
awarie samolotu Suchoja trwają już od roku. Według „Wiedomosti", dotąd
zamówiono 179 superjetów. Poza Aeroflotem używają je syberyjski przewoźnik
Jakucja i ormiański Armavia. Zamówiło je kilka linii zagranicznych, m.in
meksykańska Interjet. (ekonomia24)
Komentarze
Prześlij komentarz