Region Azji i Pacyfiku będzie wiodącym rynkiem generującym popyt na samoloty



W ciągu najbliższych 20 lat linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku będą liderami popytu na większe i bardziej eko-wydajne modele samolotów – tak wynika z najnowszej prognozy rynkowej sporządzonej dla regionu przez spółkę Airbus. Prognozę przedstawił w Singapurze John Leahy, dyrektor operacyjny ds. klientów Airbusa. W okresie, dla którego sporządzono prognozę, linie lotnicze z regionu odbiorą ok. 9870 nowych samolotów pasażerskich i transportowych o wartości 1,6 bln USD. Stanowi to 35 proc. wszystkich dostaw nowych samolotów na całym świecie w ciągu najbliższych 20 lat. To więcej niż w Europie i Ameryce Płn. W ujęciu wartościowym region odpowiadać będzie za 40 proc. całego popytu na nowe samoloty, co pokazuje większy udział samolotów szerokokadłubowych zamawianych przez przewoźników z Azji i Pacyfiku. Na rynku pasażerskim liczba samolotów eksploatowanych przez przewoźników z Azji i Pacyfiku ma według prognoz ulec podwojeniu w ciągu najbliższych 20 lat – z obecnych 4300 samolotów do łącznej liczby 10 440 odrzutowców. Prognozę sporządzono na podstawie wyższego niż przeciętny wskaźnika  wzrost ruchu lotniczego w skali jednego roku (wynoszący 5,8 procent) oraz potrzeby zastąpienia ok. 3500 samolotów znajdujących się obecnie w eksploatacji. W obliczu wysokiego poziomu urbanizacji w regionie Azji i Pacyfiku ruch lotniczy będzie się nadal koncentrować  wokół rosnącej liczby dużych miast, a większe samoloty będą stanowić bardziej wydajny sposób zaspokojenia popytu i pokonywać ograniczenia ruchu stwarzane przez infrastrukturę lotnisk. I tak Airbus przewiduje, że przewoźnicy w regionie dokonają w ciągu najbliższych 20 lat zakupu ok. 3840 samolotów szerokokadłubowych, co stanowić będzie 44 proc. światowego popytu w kategorii większych samolotów. Dostawy większych samolotów w regionie będą obejmowały 3080 samolotów szerokokadłubowych, takich jak A330 czy nowe A350 XWB, oraz ok. 760 bardzo dużych samolotów oferujących ponad 400 miejsc na pokładzie, takich  jak A380, obsługujących najbardziej ruchliwe połączenia. W górnym segmencie rynku region będzie liderem globalnego popytu na takie samoloty, jak A380 i będzie miał 45 procent udziału w   dostawach w tej kategorii. Choć przewoźnicy z Azji i Pacyfiku będą liderami popytu na większe samoloty, z najnowszej prognozy Airbusa wynika, że w najbliższych latach wzrośnie szybko także liczba samolotów wąskokadłubowych. Głównym motorem popytu na ten model samolotów będzie stały wzrost tanich linii lotniczych. Ten sektor rynku przewozów lotniczych przez ostatnie 10 lat rósł w tempie 7 procent rocznie. Takie tempo wzrostu oraz konieczność zastąpienia starych maszyn wygenerują w regionie popyt na ok. 6030 nowych samolotów wąskokadłubowych, jak np. bardzo popularną rodzinę samolotów A320. Prognoza Airbusa dla regionu Azji i Pacyfiku została opracowana na podstawie Global Market Forecast (Globalnej prognozy rynkowej) firmy, w której przedstawiono prognozę zapotrzebowania na ok. 28 200 samolotów pasażerskich i transportowych o wartości niemal 4 bln USD w ciągu najbliższych 20 lat. W podziale na kategorie, całkowity popyt na samoloty bardzo duże ma wynieść 1710 maszyn, na samoloty szerokokadłubowe – 6970 maszyn, i na samoloty wąskokadłubowe – 19520 maszyn. (Airbus)


Komentarze