W 2012 r. firma
Airbus ustanowiła kolejny rekord w dziejach firmy, dostarczając 588 samolotów
89 klientom (17 nowym klientom) oraz zdobyła zamówienia brutto na 914
samolotów, przekraczając tym samym plan zamówień określany na 650 samolotów.
Klienci firmy złożyli zamówienia na 305 maszyn z rodziny A320 w wersji CEO*,
478 samolotów z rodziny A320 w wersji NEO*, 82 samoloty A330/A340, 40 - A350
XWB oraz 9 egzemplarzy A380. Wielkość zamówień czekających na realizację
stanowi nowy rekord w branży –4682 samoloty o wartości ponad 638 mld USD. Liczba
dostarczonych samolotów była o 10 proc. wyższa niż w rekordowym dotychczas 2011
roku (534 samoloty), a rok 2012 był jedenastym z rzędu rokiem większej
produkcji. W segmencie samolotów wąskokadłubowych Airbus ustanowił nowy rekord
pod względem wielkości dostaw (455 wobec 421 samolotów w 2011 roku). W
dostawach samolotów szerokokadłubowych firma odnotowała kolejny rekord (103
samoloty wobec 87 w 2011 roku), co świadczy o sukcesie rodziny A330 –tempo
produkcji osiągnęło w przypadku tego samolotu najwyższy w historii firmy poziom
(9,5 miesięcznie w 2012 roku, w 2013 r. wskaźnik ten ma wzrosnąć do 10
miesięcznie). Zrealizowano również przyjęty cel dostaw dla modelu A380 - 30
samolotów zostało przekazanych klientom, co stanowi nowy rekord firmy (w 2011
roku dostarczono w sumie 26 samolotów A380). Pod względem wartości udział
Airbusa w całkowitej sprzedaży samolotów (w grupie samolotów powyżej 100
miejsc) wyniósł w 2012 roku 41 proc. brutto (41,5 proc. netto). Zamówienia
netto osiągnęły liczbę 833 samolotów o łącznej wartości 96 mld USD. Zamówienia
te obejmują 739 samolotów z rodziny A320 (całkowity portfel zamówień na te
maszyny przekroczył tym samym liczbę 9 tysięcy maszyn). W tej kategorii
zamówiono 478 egzemplarzy w wersji NEO, co potwierdza dominację rynkową tego
modelu na poziomie ponad 62 proc. od momentu jego wprowadzenia do oferty
Airbusa. Z kolei w segmencie samolotów szerokokadłubowych złożono w Airbusie
zamówienia na 58 maszyn A330 i 27 maszyn A350 XWB. Model A350-1000 zyskał
znaczące poparcie w wiodących liniach lotniczych, czego wyrazem są powiększone
zamówienia. W segmencie największych odrzutowców A380, Airbus zdobył zamówienia
na 9 z 10 maszyn, dowodząc tym samym, że rynek preferuje model A380. W 2012 roku
osiągnięto postęp również w programie A350 XWB. Linia montażu końcowego zyskała
pełną operacyjność, ukończono strukturalny montaż pierwszego latającego A350
XWB, działają także systemy zasilania samolotu. (InfoAir)
Komentarze
Prześlij komentarz