Rekordowy rok 2012 dla Airbusa



W 2012 r. firma Airbus ustanowiła kolejny rekord w dziejach firmy, dostarczając 588 samolotów 89 klientom (17 nowym klientom) oraz zdobyła zamówienia brutto na 914 samolotów, przekraczając tym samym plan zamówień określany na 650 samolotów. Klienci firmy złożyli zamówienia na 305 maszyn z rodziny A320 w wersji CEO*, 478 samolotów z rodziny A320 w wersji NEO*, 82 samoloty A330/A340, 40 - A350 XWB oraz 9 egzemplarzy A380. Wielkość zamówień czekających na realizację stanowi nowy rekord w branży –4682 samoloty o wartości ponad 638 mld USD. Liczba dostarczonych samolotów była o 10 proc. wyższa niż w rekordowym dotychczas 2011 roku (534 samoloty), a rok 2012 był jedenastym z rzędu rokiem większej produkcji. W segmencie samolotów wąskokadłubowych Airbus ustanowił nowy rekord pod względem wielkości dostaw (455 wobec 421 samolotów w 2011 roku). W dostawach samolotów szerokokadłubowych firma odnotowała kolejny rekord (103 samoloty wobec 87 w 2011 roku), co świadczy o sukcesie rodziny A330 –tempo produkcji osiągnęło w przypadku tego samolotu najwyższy w historii firmy poziom (9,5 miesięcznie w 2012 roku, w 2013 r. wskaźnik ten ma wzrosnąć do 10 miesięcznie). Zrealizowano również przyjęty cel dostaw dla modelu A380 - 30 samolotów zostało przekazanych klientom, co stanowi nowy rekord firmy (w 2011 roku dostarczono w sumie 26 samolotów A380). Pod względem wartości udział Airbusa w całkowitej sprzedaży samolotów (w grupie samolotów powyżej 100 miejsc) wyniósł w 2012 roku 41 proc. brutto (41,5 proc. netto). Zamówienia netto osiągnęły liczbę 833 samolotów o łącznej wartości 96 mld USD. Zamówienia te obejmują 739 samolotów z rodziny A320 (całkowity portfel zamówień na te maszyny przekroczył tym samym liczbę 9 tysięcy maszyn). W tej kategorii zamówiono 478 egzemplarzy w wersji NEO, co potwierdza dominację rynkową tego modelu na poziomie ponad 62 proc. od momentu jego wprowadzenia do oferty Airbusa. Z kolei w segmencie samolotów szerokokadłubowych złożono w Airbusie zamówienia na 58 maszyn A330 i 27 maszyn A350 XWB. Model A350-1000 zyskał znaczące poparcie w wiodących liniach lotniczych, czego wyrazem są powiększone zamówienia. W segmencie największych odrzutowców A380, Airbus zdobył zamówienia na 9 z 10 maszyn, dowodząc tym samym, że rynek preferuje model A380. W 2012 roku osiągnięto postęp również w programie A350 XWB. Linia montażu końcowego zyskała pełną operacyjność, ukończono strukturalny montaż pierwszego latającego A350 XWB, działają także systemy zasilania samolotu. (InfoAir)

Komentarze