W pierwszej połowie lipca 2025 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.), spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, podpisało umowę z firmą KWADRAT Polska Sp. z o.o. Sp. K. na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo w Katowice Airport. W ramach zawartej umowy KWADRAT opracuje koncepcję projektową oraz projekt budowlany dla nowego obiektu przeznaczonego do obsługi frachtu. Zostanie on zlokalizowany w południowo-wschodniej części Katowice Airport, między istniejącym terminalem cargo (oddany do użytku w maju 2016 r.) a nową bazą służb utrzymania lotniska. Nowy terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. m kw. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku. Ruch towarowy jest jednym z filarów działalności Katowice Airport, które jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo. W południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo, na którą składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców. W 2024 r. Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu – był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska. Rekordowy rezultat odnotowano w 2022 r., kiedy terminal cargo obsłużył ponad 40,6 tys. ton ładunków.W Pyrzowicach swoją działalność prowadzą największe globalne firmy kurierskie, takie jak DHL Express, UPS oraz FedEx. Od października 2024 r. na katowickie lotnisko realizowane są połączenia all-cargo z chińskiego Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt. Katowickie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce, z którego ten przewoźnik realizuje rozkładowe loty cargo. Lufthansa Cargo prowadzi również w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych. Każdy przejazd RFS jest traktowany jako przewóz lotniczy – transport ma m.in. nadany numer rejsu. Drugi terminal cargo w Katowice Airport to jeden z projektów kompleksowego programu inwestycyjnego na lata 2024-2032, czyli największej w historii rozbudowy katowickiego lotniska. Oprócz nowego obiektu do obsługi frachtu w Pyrzowicach powstanie m.in.: nowy główny terminal pasażerski wraz z układem drogowym, czwarty hangar do obsługi technicznej statków powietrznych, nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, nowa baza służb utrzymania lotniska oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową (projekt uzyskał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” – Military Mobility 2021-2027). Planowana jest również rozbudowa parkingów terenowych, budowa parkingu wielopoziomowego oraz stworzenie centrum przesiadkowego, integrującego transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy. Szacowana wartość programu inwestycyjnego na lata 2024-2032 to 1,8 mld zł.Kwadrat Polska to zespół doświadczonych specjalistów, realizujących projekty zarówno w Polsce, jak i za granicą. W jego skład wchodzą architekci, konstruktorzy, projektanci branż instalacyjnych oraz eksperci z zakresu ochrony środowiska. Od ponad 25 lat Kwadrat wspiera firmy w skutecznym osiąganiu ich celów inwestycyjnych. Towarzyszy im na każdym etapie procesu – od opracowania koncepcji aż po finalne odbiory – gwarantując najwyższą jakość i zgodność z obowiązującymi standardami. W portfolio firmy Kwadrat znajdują się różnorodne realizacje – od projektów mieszkaniowych, przez obiekty przemysłowe, aż po specjalistyczną architekturę lotniskową, w tym nowoczesne hangary. Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie około 7 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce. Źródło: Port Lotniczy Katowice
W pierwszej połowie lipca 2025 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.), spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, podpisało umowę z firmą KWADRAT Polska Sp. z o.o. Sp. K. na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo w Katowice Airport. W ramach zawartej umowy KWADRAT opracuje koncepcję projektową oraz projekt budowlany dla nowego obiektu przeznaczonego do obsługi frachtu. Zostanie on zlokalizowany w południowo-wschodniej części Katowice Airport, między istniejącym terminalem cargo (oddany do użytku w maju 2016 r.) a nową bazą służb utrzymania lotniska. Nowy terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. m kw. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku. Ruch towarowy jest jednym z filarów działalności Katowice Airport, które jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo. W południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo, na którą składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców. W 2024 r. Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu – był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska. Rekordowy rezultat odnotowano w 2022 r., kiedy terminal cargo obsłużył ponad 40,6 tys. ton ładunków.W Pyrzowicach swoją działalność prowadzą największe globalne firmy kurierskie, takie jak DHL Express, UPS oraz FedEx. Od października 2024 r. na katowickie lotnisko realizowane są połączenia all-cargo z chińskiego Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt. Katowickie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce, z którego ten przewoźnik realizuje rozkładowe loty cargo. Lufthansa Cargo prowadzi również w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych. Każdy przejazd RFS jest traktowany jako przewóz lotniczy – transport ma m.in. nadany numer rejsu. Drugi terminal cargo w Katowice Airport to jeden z projektów kompleksowego programu inwestycyjnego na lata 2024-2032, czyli największej w historii rozbudowy katowickiego lotniska. Oprócz nowego obiektu do obsługi frachtu w Pyrzowicach powstanie m.in.: nowy główny terminal pasażerski wraz z układem drogowym, czwarty hangar do obsługi technicznej statków powietrznych, nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, nowa baza służb utrzymania lotniska oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową (projekt uzyskał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” – Military Mobility 2021-2027). Planowana jest również rozbudowa parkingów terenowych, budowa parkingu wielopoziomowego oraz stworzenie centrum przesiadkowego, integrującego transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy. Szacowana wartość programu inwestycyjnego na lata 2024-2032 to 1,8 mld zł.Kwadrat Polska to zespół doświadczonych specjalistów, realizujących projekty zarówno w Polsce, jak i za granicą. W jego skład wchodzą architekci, konstruktorzy, projektanci branż instalacyjnych oraz eksperci z zakresu ochrony środowiska. Od ponad 25 lat Kwadrat wspiera firmy w skutecznym osiąganiu ich celów inwestycyjnych. Towarzyszy im na każdym etapie procesu – od opracowania koncepcji aż po finalne odbiory – gwarantując najwyższą jakość i zgodność z obowiązującymi standardami. W portfolio firmy Kwadrat znajdują się różnorodne realizacje – od projektów mieszkaniowych, przez obiekty przemysłowe, aż po specjalistyczną architekturę lotniskową, w tym nowoczesne hangary. Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie około 7 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce. Źródło: Port Lotniczy Katowice

Komentarze
Prześlij komentarz