Nowa modyfikacja silnika XP66D przeznaczona dla samolotów Daher TBM 700

Daher TBM 700

Firma Blackhawk Group, znana z modernizacji samolotów, ogłosiła podczas tegorocznego EAA AirVenture, że złożyła do FAA wniosek o przyznanie dodatkowego certyfikatu typu (STC) na nową modyfikację silnika — XP66D — przeznaczoną dla samolotów Daher TBM 700. Modernizacja polega na zastąpieniu standardowego silnika Pratt & Whitney PT6A-64 (700 shp) mocniejszym modelem PT6A-66D o mocy 850 shp. Efektem tej zmiany są znacznie lepsze osiągi maszyny, porównywalne z nowszym modelem TBM 850. Według danych testowych Blackhawk, zmodernizowany TBM 700 osiąga poziom przelotowy FL310 o sześć minut szybciej niż wersja oryginalna i zyskuje około 25 węzłów dodatkowej prędkości przelotowej — przekraczając barierę 300 węzłów. Oprócz poprawy osiągów, mocniejszy silnik zapewnia także niższe koszty eksploatacji oraz zwiększone marginesy bezpieczeństwa dzięki większemu zapasowi mocy. Ta aktualizacja może znacząco wydłużyć życie operacyjne TBM 700 i uczynić go bardziej konkurencyjnym na rynku używanych turbośmigłowych samolotów klasy biznesowej.
„Nowa modyfikacja silnika XP66D jest przykładem zobowiązania Blackhawk do przesuwania granic innowacji w przemyśle lotniczym” – powiedział Edwin Black, prezydent działu aktualizacji zastrzeżonych Blackhawk. „Ta modyfikacja łączy nasze bogate doświadczenie w opracowywaniu certyfikatów STC z dogłębną znajomością platformy TBM, którą zdobyliśmy w naszym centrum wydajności Avex. Dzięki temu oferujemy właścicielom TBM 700 przełomowe rozwiązanie poprawiające osiągi ich samolotów.”
www.ainonline.com

Komentarze