Czechy coraz bardziej stawiają na rozwój kolei dużych prędkości jako alternatywy dla transportu lotniczego


Czechy coraz bardziej stawiają na rozwój kolei dużych prędkości (KDP) jako alternatywy dla transportu lotniczego – zwłaszcza na trasach krajowych i regionalnych. Główne powody tego kierunku to:

1. Zrównoważony transport

Kolej dużych prędkości emituje znacznie mniej CO₂ na pasażera niż samoloty. Czechy – podobnie jak wiele krajów UE – starają się ograniczyć emisje w transporcie, a rozwój KDP to jeden z najskuteczniejszych sposobów.

2. Geografia i odległości

Czechy to stosunkowo niewielki kraj – loty krajowe są nieopłacalne i nieefektywne czasowo (np. dojazd na lotnisko, odprawy itd.). Kolej dużych prędkości może z łatwością zastąpić krótkodystansowe loty (np. Praga–Brno czy Praga–Ostrawa) przy konkurencyjnym czasie przejazdu.

3. Plany infrastrukturalne

Czesi planują budowę linii KDP łączących m.in.:

  • Pragę z Brnem i Ostrawą, co może skrócić czas przejazdu z ok. 2,5 godziny do 1 godziny.

  • Pragę z Dreznem (Niemcy) – co stworzy połączenie międzynarodowe w ramach sieci europejskiej KDP.

  • Docelowo również z Wiedniem, Bratysławą i Krakowem – integrując Czechy z siecią szybkich kolei w Europie Środkowej.

4. Wsparcie unijne

Projekty są wspierane przez Unię Europejską – finansowo i politycznie – w ramach dążenia do dekarbonizacji i zwiększenia integracji transportowej.

5. Spadające znaczenie lotów wewnątrz Europy

W całej UE trwa trend ograniczania lotów krótkodystansowych (poniżej 500–700 km), które mogą zostać zastąpione koleją. Czechy wpisują się w tę politykę.

Więcej o kolei na Strefa Kolejowa

 

Komentarze