Zarządzający lotniskami należącymi do transeuropejskiej sieci transportowej będą zobowiązani do zapewnienia zasilania energią elektryczną samolotów podczas postoju oraz infrastruktury do dostarczania klimatyzowanego powietrza – wynika z projektu nowelizacji Prawa lotniczego. Planowane zmiany zapisano w projekcie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze. We wtorek projekt został skierowany do konsultacji publicznych. Projekt został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UC108, a planowany termin przyjęcia tego projektu przez Radę Ministrów został określony na I kwartał 2026 r.
Podstawowym celem projektu noweli jest wdrożenie unijnych regulacji dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej oraz infrastruktury paliw alternatywnych, zwłaszcza w kontekście zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w portach lotniczych.
Projekt zakłada nałożenie na zarządzających lotniskami obowiązku zapewnienia zewnętrznego zasilania samolotów energią elektryczną podczas postoju, co ma zastąpić użycie silników, a także infrastruktury do dostarczania wstępnie klimatyzowanego powietrza.
W projekcie przewidziano m.in. kary finansowe do 500 tys. zł za niewypełnienie nowych obowiązków.
Nowe przepisy mają objąć m.in. porty lotnicze z ruchem powyżej 4 mln pasażerów rocznie. Część lotnisk o mniejszym natężeniu ruchu będzie mogła występować o zwolnienie z niektórych obowiązków.
Jak podano w
Ocenie Skutków Regulacji państwa członkowskie UE mają możliwość
zwolnienia portów lotniczych należących do bazowej lub kompleksowej
transeuropejskiej sieci transportowej, w których w poprzednich trzech
latach odbyło się mniej niż średnio 10 000 lotów handlowych rocznie, z
obowiązku zasilania energią elektryczną samolotów na wszystkich
stanowiskach oddalonych samolotów. (PAP)

Komentarze
Prześlij komentarz