Zakończył się ostatni etap rozbudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Balice

Zakończył się trzeci i ostatni etap rozbudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Balice. Dzięki inwestycji wartej 415 mln zł brutto port zwiększył swoją przepustowość, bezpieczeństwo i standard świadczonych usług. Jak podkreślił w poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, inwestycja została zakończona, mimo ponad 600 dni opóźnienia, dzięki temu będzie można rozliczyć środki unijne przyznane na ten cel. „Dziś Kraków i Małopolska już nie odstaje od Trójmiasta, Rzeszowa i każdego innego miasta w Polsce, które szczycą się nowoczesnym portem lotniczym” – ocenił Adamczyk. Według niego potencjał krakowskiego lotniska predestynuje je do uzyskania pozycji jednego z najważniejszych portów Europy środkowej. „Do tego potrzebne są dalsze inwestycje w infrastrukturę. Jestem przekonany, że zostaną one zrealizowane w maksymalnie krótkim czasie” – dodał. Chodzi przede wszystkim o budowę nowej drogi startowej o długości 2,8 tys. m. Według zapowiedzi zarządu lotniska powinna ona być gotowa w 2021 r. W ramach trzeciego i ostatniego etapu inwestycji wykonano modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Powstało tam kolejnych 18 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, pięć poczekalni odlotowych oraz terminal VIP. Powiększyła się również strefa handlowa lotniska – powstały nowe punkty komercyjne i usługowe. Docelowo do dyspozycji pasażerów będzie 46 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (w tym jedno do odprawy bagażu ponad wymiarowego) oraz 18 poczekalni odlotowych (tzw. gate). Jak przypomniał prezes Kraków Airport Radosław Włoszek, przebudowa i rozbudowa terminalu, współfinansowana ze środków unijnych trwała od kwietnia 2013 r. Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Astaldi SpA. W pierwszym etapie, zakończonym jesienią 2015 r., została wybudowana nowa część terminalu, w której znalazły się: sala odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących, wspólny punkt informacji lotniskowej oraz informacji miejskiej. Uruchomiono też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, gwarantującą większą przepustowość, 11 poczekalni odlotowych (gate) dla kierunków Schengen i Non Schengen, dwie wieże przyrękawowe, strefę komercyjną i salony Business Lounge. Rok później, w lipcu 2016 roku – tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży – oddano drugi etap inwestycji, który obejmował wybudowanie fragmentu budynku łączącego stary i nowy obiekt oraz przebudowę dawnej hali odbioru bagażu. Powstały tam nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, zlokalizowane bliżej punktów kontroli bezpieczeństwa. Oddany wówczas fragment terminalu to także dodatkowy punkt kontroli bezpieczeństwa, trzy dodatkowe poczekalnie odlotowe oraz kolejna karuzela w hali odbioru bagażu. Poszerzono również ofertę lotniska o kolejne sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, w tym restaurację oraz salon Business Lounge Schengen z widokiem na płytę. Rozbudowa terminalu była finansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt inwestycji wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa wyniósł 415 mln zł brutto. Po rozbudowie terminal krakowskiego lotniska jest cztery razy większy niż przed rozbudową i liczy 55 tys m. kw. powierzchni. Posiada trzy wieże przyrękawowe, trzy rękawy, z możliwością zainstalowania dodatkowych dwóch. Dzięki rozbudowie przepustowość portu wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z wcześniejszych 3,5 mln. Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W tegorocznym sezonie zimowym lotnisko oferuje 65 połączeń regularnych do 57 portów w 17 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w trzech największych sojuszach lotniczych na świecie. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło rekordową liczbę ponad 4,221 mln podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Plany na ten rok zakładają przyjęcie ok. 4,9 mln pasażerów. Źródło: PAP

Komentarze