Pierwszy śmigłowiec wielozadaniowy NH90 Sea Lion wzbił się w powietrze

Airbus Helicopters poinformował, że pierwszy śmigłowiec wielozadaniowy NH90 Sea Lion przeznaczony dla Marineflieger (lotnictwa niemieckiej marynarki wojennej) wzbił się do pierwszego lotu wczoraj, w zakładach w niemieckim Donauwörth. W uroczystości wzięli udział m.in., prezes Airbus Helicopters Deutschland Wolfgang Schoder, Dyrektor Federalnego Urzędu Wyposażenia, Sprzętu Informatycznego i Materiałów Bundeswehry (BAAINBw) Ralph Herzog i Inspektor Deutsche Marine (Marynarki Wojennej Niemiec) wiceadmirał Andreas Krause. – Jesteśmy dumni, dostarczając ten nowoczesny śmigłowiec morski Marynarce Wojennej Niemiec na czas. NH90 Sea Lion ma większą liczbę czujników i ulepszone wyposażenie nawigacyjne i łączności, co oznacza, że będzie również zdolny do operowania w cywilnej przestrzeni powietrznej. Jego wojskowe urządzenia identyfikacyjne swój-obcy także zostały zmodernizowane do najnowszych standardów – powiedział Wolfgang Schoder. – Musimy trzymać się napiętego harmonogramu, jeśli chcemy wymienić Sea Kingi w odpowiednim czasie. [Sea Lion] jest skonfigurowany tak, aby być nie tylko następcą Sea Kinga, ale aby mógł być dostosowany do przyszłych zadań – dodał Ralph Herzog. – Marynarka Wojenna nie może się doczekać, aby odebrać pierwsze NH90 Sea Lion w terminie, przed końcem 2019 – podkreślił wadm. Andreas Krause. Zdatność do lotu floty Sea Kingów waha się na poziomie 40-50%. Deutsche Marine intensywnie przygotowuje się do przyjęcia nowych śmigłowców, prowadząc szkolenie ich załóg lotniczych i personelu technicznego. Konieczne jest też poczynienie inwestycji infrastrukturalnych w bazie Nordholz, gdzie mają stacjonować Sea Liony. Rząd w Berlinie zakupił 18 NH90 Sea Lionów, w wersji przystosowanej do operowania z pokładów fregat rakietowych typów F124 i F125 i okrętów zaopatrzeniowych typu 702 (Berlin), które zastąpią w służbie przestarzałe Sea Kingi Mk 41. Będą one wykonywać misje poszukiwawczo-ratownicze, rozpoznania, wsparcia sił specjalnych, oraz przewozu osób i ładunków. Konfiguracja Sea Lionów jest zbliżona do francuskich NH90 NFH, za wyjątkiem wyposażenia przystosowanego do niemieckich wymagań. Dostawy śmigłowców dla Deutsche Marine rozpoczną się w 2019 i potrwają do 2022. Sea Liony rozpoczną operacje z baz lądowych w tym samym roku, a z okrętów – w 2023. Obecnie w zakładach w Donauwörth trwa montaż końcowy drugiego śmigłowca tego typu. Jego oblot zaplanowano w czerwcu 2017. Dwa pierwsze Sea Liony wezmą udział w próbach w locie, które potrwają łącznie ponad 100 h. Produkcja seryjna śmigłowców rozpocznie się latem 2017. NH90 NFH używane są obecnie przez siły zbrojne 5 państw. 69 śmigłowców tego typu wylatało łącznie ponad 30 tys. h podczas wojskowych i cywilnych misji humanitarnych i poszukiwawczo-ratowniczych nad lądem i morzem. Ogółem zamówiono 515 NH90, w tym 129 w wersji NFH. Dotychczas dostarczono 296 z nich. Ich łączny nalot to ponad 120 tys. h. Źródło: Altair

Komentarze