IATA: W nadchodzącym roku linie lotnicze będą nadal rentowne

Według prognozy IATA w nadchodzącym roku linie lotnicze będą nadal rentowne, jednak przewidywany wzrost kosztów przy spowolnieniu globalnej gospodarki przyniesie branży lotniczej o 6 mld USD niższy zysk netto, od zysku oczekiwanego w 2016 r. Jeżeli w 2017 r. globalny przemysł lotniczy wypracuje zysk netto w wysokości 29,8 mld USD, według prognozy IATA z 8 grudnia br., spowoduje to załamanie trzyletniego trendu, podczas którego linie lotnicze odnotowywały z roku na rok rekordowe zyski. Z powodu spowolnienia globalnego wzrostu PKB i rosnących kosztów, IATA obniża także swoją prognozę dotczącą rentowności przewoźników lotniczych w 2016 r. z 39,4 mld USD ( z czerwca br.) do 35,6 mld USD. Nadal jednak linie lotnicze uzyskają w br. najwyższy dotąd w branży zysk bezwzględny oraz najwyższą marżę zysku w wys. 5,1%. W ocenie IATA ta dobra passa zakończy się w nadchodzącym roku wraz z rosnącymi kosztami jednostkowymi, głównie z powodu zwiększonych cen ropy naftowej, a także ze względu na wzrost kosztów pracy. W 2017 r. zysk netto linii lotniczych wyniesie 29,8 mld USD, przy przychodach w wys. 736 mld USD i 4,1% marży zysku. Mimo spadku prognozowanego w 2016 r. zysku i marży zysku, będzie to trzeci rok z rzędu, w którym linie lotnicze uzyskają zwrot inwestycji kapitałowych (7,9%) wyższych od średniego kosztu kapitału (6,9%). Linie lotnicze, w ocenie IATA, dzięki przeprowadzanym restrukturyzacjom i lepszemu zarządzaniu stają się bardziej odporne na działanie czynników zewnętrznych, jak np. podwyżki cen paliwa. W branży pod względem osiąganych wyników dominują obecnie północno-amerykańskie linie lotnicze generujące wysokie zyski . Sytuacja przewoźników poza Ameryką Północną jest o wiele bardziej zróżnicowana. Niektóre europejskie i azjatyckie linie lotnicze uzyskują dobre wyniki, inne – znacznie gorsze. Z powodu problemów społecznych, ekonomicznych i politycznych w trudnej sytuacji pozostają linie lotnicze w Ameryce Łacińskiej, szczególnie przewoźnicy z Argentyny, Brazylii i Peru. Według IATA sytuację niektórych pogarszają wysokie podatki lotnicze i opłaty oraz rygorystyczne przepisy. IATA szacuje, że w 2016 r. i 2017 r. przewoźnicy Ameryki Północnej uzyskają odpowiednio 20,3 mld USD i 18,1 mld USD zysku netto. Europejskie linie lotnicze wypracują odpowiednio 7,5 mld USD i 5,6 mld USD zysku netto. W rejonie Azji i Pacyfiku, zysk netto przewoźników wyniesie 7,3 mld USD oraz 6,3 mld USD. Bliskowschodnie linie lotnicze wypracują 900 mln USD zysku netto w 2016 r. i 300 mln USD zysku netto w 2017 r. Linie Ameryki Łacińskiej uzyskają odpowiednio 300 mln USD i 200 mln USD zysku netto w każdym roku. Średni zysk z każdego pasażera przewiezionego w 2017 r. ma wynieść 7,54 USD. Szacuje się, że w 2017 r. linie przewiozą rekordową liczbę 4 mld pasażerów. Mimo globalnego gospodarczego spowolnienia IATA prognozuje, że popyt na podróże lotnicze będzie nadal wzrastał. W 2016 r. przewoźnicy zwiększyli ilość połączeń point to point o ponad 700 do 18 tys. Źródło: Altair

Komentarze