Wojska lotnicze Włoch odebrały 2 pierwsze morskie samoloty patrolowe P-72A

Koncern Leonardo-Finmeccanica dostarczył Aeronautica Militare (wojskom lotniczym Włoch) dwa pierwsze morskie samoloty patrolowe P-72A (ATR 72MP), które zastąpią w służbie przestarzałe Breguet Atlantic. Dyrektor generalny Leonardo-Finmeccanica Mauro Moretti oświadczył: Bezpieczeństwo i ochrona granic są kluczowymi elementami dla gospodarki naszego kraju. Obok naszego wybrzeża przechodzi wielka część handlu międzynarodowego, ale także przemyt i nielegalna migracja. Aby zapewnić bezpieczeństwo narodowe opracowaliśmy ATR 72MP, samolot wyposażony w najnowocześniejsze systemy obserwacyjne. Umowa pomiędzy producentem i wojskiem, podpisana w 2014, przewiduje oprócz dostawy 4 P-72A, do końca 2017, także zapewnienie usług wsparcia logistycznego. Konstrukcję tę opracowano na bazie turbośmigłowego samolotu komunikacji regionalnej ATR 72-600. Jest on przystosowany do kierowania i dowodzenia jednostkami sojuszniczymi, wywiadu elektronicznego, patrolowania akwenów, obserwacji i identyfikacji jednostek nawodnych, poszukiwań i ratownictwa, zwalczania przemytu narkotyków, piractwa morskiego, monitorowania i interwencji w przypadku katastrof ekologicznych i ochrony wód terytorialnych. Długotrwałość lotu P-72A wynosi 6,5 h, w promieniu 370 km od bazy. W przyszłości można będzie przystosować P-72A do wykonywania zadań zwalczania okrętów podwodnych. P-72A wyposażony jest w wielofunkcyjne łącze informacyjne, zdolne do odbioru i wysyłania danych w standardach Link 16 i Link 11, urządzenia łączności satelitarnej w paśmie Ku/Ka, łącze przesyłu wideo Vortex i urządzenie do przesyłania wiadomości tekstowych. Głównym elementem jest lotniczy taktyczny system obserwacji (ATOS) i 4 konsole jego operatorów z 22-calowymi ekranami, zintegrowany z wojskową awioniką glass cockpit, obejmującą m.in. układ nawigacji TACAN, dwa układy nawigacyjne SAASM VI INS/GPS i układ identyfikacji swój-obcy (IFF), przystosowaną do użytkowania 4 radiostacji V/UHF i 2 radiostacji HF, które mogą być obsługiwane przez operatorów ATOS lub załogę lotniczą. W samolocie zabudowano pokładowy radiolokator z anteną fazowaną A.S.S Seaspray 7300, głowicę optoelektroniczną Stać Safire HD i układ samoobrony oparty na ELT800V2, obejmujący wyrzutniki flar i dipoli, układ ostrzegający o odpalonych pociskach rakietowych i układ ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną / laserem z funkcją geolokacji. P-72A ma też układ automatycznej wymiany danych między jednostkami nawodnymi (AIS), urządzenia systemu ratownictwa bojowego (ASARS), urządzenia do kodowania łączności radiowej i satelitarnej i radiostację satelitarną VHF przystosowaną do odbioru sygnałów włoskiego systemu łączności kodowanej i alarmowej (SICRAL). Źródło: Altair

Komentarze

Popularne posty