LOT i Nordica podpisały porozumienie kończące trzyletnią współpracę


Polskie Linie Lotnicze LOT i narodowy przewoźnik Estonii Nordica (Nordic Aviation Group) kończą dziś współpracę zawartą jesienią 2016 roku. Na mocy wypracowanych postanowień, LOT odsprzeda Nordice 49% udziałów w spółce córce Xfly (wcześniej Regional Jet). Obie linie pozytywnie oceniły efekty dotychczasowego partnerstwa i zapewniły o chęci kontynuacji współpracy w przyszłości. – Chciałbym podziękować Nordice za cztery lata owocnej współpracy. W ciągu ostatnich lat LOT wzmocnił ofertę europejskich połączeń z Tallinna i zbudował wysoką rozpoznawalność marki polskiego przewoźnika w krajach nadbałtyckich. W tym czasie załogi LOT i Nordica wykonały wspólnie 63 658 rejsów. W wyniku pandemii i znacząco zmniejszonego popytu na połączenia lotnicze, dziś kończymy tę szczególną podróż. Mając na uwadze dobre relacje między naszymi firmami, będziemy dalej współdziałać na zasadach handlowych – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT-u. Zarówno Nordica, jak i LOT miały strategiczne plany co do Xfly, jednak globalna pandemia sprawiła, że działalność linii lotniczych na całym świecie została niemal w całości zawieszona z dnia na dzień, a przewoźnicy zostali zmuszeni do skoncentrowania się na działaniach zapewniających im przetrwanie największego w historii lotnictwa kryzysu. Decyzję o przejęciu większościowego udziału Xfly podjęto, aby zapewnić spółce zależnej długoterminową przyszłość. Tym samym LOT wychodzi dziś z kręgu właścicieli Xfly, którego Nordica stanie się teraz jedynym udziałowcem, utrzymując jednocześnie współpracę na zasadach komercyjnych. – Chociaż negocjacje trwały bardzo długo, jestem bardzo zadowolony z osiągniętego porozumienia. Ważne jest również to, że pomimo „rozstania" udało nam się zostać przyjaciółmi, co zapewni kontynuację naszej współpracy handlowej. Oznacza to, że narodowe linie lotnicze Estonii są teraz 100% właścicielem Xfly, co daje nam swobodę podejmowania szybkich decyzji, jeśli zajdzie taka potrzeba – co jest kluczowe, biorąc pod uwagę, jak bardzo kryzys spowodowany koronawirusem wstrząsnął rynkiem lotniczym – mówi Erki Urva, prezes Nordica. LOT i Nordica rozpoczęły strategiczną współpracę w listopadzie 2016 r., gdy polski przewoźnik wszedł w posiadanie 49% udziałów w spółce córce Regional Jet (obecnie Xfly). Od tego czasu, przewoźnicy współdziałali na wielu płaszczyznach. Dzięki udostępnieniu platformy sprzedażowej biletów LOT-u, pod desygnatorem LO i przy wykorzystaniu samolotów spółki Regional Jet, wykonywane były wszystkie połączenia z Tallinna, jakie w ofercie miała Nordica, a więc rejsy ze stolicy Estonii m.in. do Brukseli, Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa, Wilna, Oslo i Trondheim. Polski przewoźnik wykorzystywał flotę Regional Jet tj. Bombardiery CRJ w wersji 900 i 700 do obsługi wybranych połączeń LOT-u z Warszawy. Współpraca z linią Nordica to nowatorski i innowacyjny model konsolidacji rynku w Europie Środkowo-Wschodniej, a także doskonały przykład synergii dwóch przewoźników na konkurencyjnym rynku lotniczym.11 sierpnia 2020 r. Komisja Europejska zatwierdziła udzielenie pomocy publicznej grupie Nordica, do której należy Xfly. Pomoc ta stanowi jednorazowe wsparcie w odpowiedzi na sytuację kryzysową i pokrywa straty poniesione przez linię lotniczą w wyniku kryzysu związanego z koronawirusem. Pakiet pomocowy o wartości 30 mln euro został z kolei zatwierdzony przez estoński rząd na posiedzeniu gabinetu 15 października 2020 r., w wyniku którego kraj zadeklarował strategiczną zdolność do przywrócenia kluczowych dla Estonii połączeń lotniczych po zakończeniu pandemii. Szczegóły porozumienia między LOT a Nordicą objęte są tajemnicą handlową. Źródło: PLL LOT

Komentarze