Evolution z napędem tłokowym

Lancair zademonstrował podczas wystawy Sun’n Fun pierwszy samolot Evolution, napędzany silnikiem tłokowym. 

Jego podstawową zaletą jest cena, wynosząca ok. 875 tys. USD (3,29 mln zł). Oferowany dotychczas samolot z silnikiem turbinowym kosztuje 1,415 mln USD (5,32 mln zł). Producent chwali się sprzedażą 70 Evolution z napędem turbinowym. 350-konny Lycoming TEO-540-EXP iE2, z elektronicznym układem sterowania składem mieszanki i skokiem 3-łopatowego śmigła Hartzell, umożliwia Evolution rozwinięcie prędkości przelotowej ok. 450 km/h na wysokości 7620 m. Zużycie paliwa wynosi wówczas 106 l/h, a zasięg – 3392 km. Zredukowanie prędkości do 430 km/h powoduje zmniejszenie zużycia paliwa do 83 l/h, a przy ok. 390 km/h silnik zużyje zaledwie 45 l/h, co umożliwi przebycie dystansu 4630 km. Pojemność zbiorników paliwa to 636 l. Maksymalna masa startowa Evolution to 2018 kg. W ciśnieniowej kabinie mieszczą się 4 osoby. Pilot ma do dyspozycji awionikę glass cockpit Garmin G900X. Do startu i lądowania wymagana jest droga długości co najmniej 488 m. Średnia prędkość wznoszenia na 3050 m wynosi 7 m/s. Źródło: Altair

Komentarze