Czy Chiny pomogą przy budowie Centralnego Portu Lotniczego?

Szef polskiej dyplomacji przyznał, że strona polska złożyła Chinom propozycję współpracy, ale swoją ofertę złożyli też Chińczycy. Wśród niej znalazła się propozycja współpracy przy budowie Centralnego Portu Lotniczego dla Polski. 
 
Inwestycja miałaby być połączona kolejami dużych prędkości z głównymi miastami w kraju, aby port mógł obsługiwać miliony ludzi. Centralny Port Lotniczy to oczywiście żadna nowość, a dyskusja o ewentualnej lokalizacji toczy się w kraju od lat. CPL miałby być największym portem lotniczym wschodniej Europy, który służyłby nie tylko aglomeracji warszawskiej, ale całemu krajowi. Jeszcze kilka lat temu zakładano, że lotnisko powstanie w środkowej Polsce, między Łodzią a Warszawą. Jednak w związku z decyzją dotyczącą rozbudowy Lotniska Chopina, marzenia o CPL, którego budowa pochłonęłaby gigantyczne pieniądze (według szacunków chodzi o ponad 3 mld euro), odłożono do szuflady. To, że dyskusja o CPL ponownie wraca do dyskusji, nie powinno nikogo dziwić. Inwestycja znalazła się bowiem w programie wyborczym PiS. Jarosław Kaczyński wizytując w ubiegłym roku łódzkie lotnisko obiecał, że po objęciu władzy wybuduje nowe, wielkie lotnisko w okolicach Babska. Dziś mówi się już nie o Babsku, ale Mszczonowie, położonym około 45 km od Warszawy. Miejscowość ma dobre połączenie komunikacyjne – leży w pobliży dróg krajowych nr 8 i nr 50 oraz w pobliżu ważnych linii kolejowych. Inną propozycją Waszczykowskiego, przytoczoną w radiowej dyskusji, jest również gmina Baranów koło Grodziska Mazowieckiego (38 km od Warszawy). Również tam przecinają się szlaki kolejowe północ – południe oraz wschód – zachód, istotna jest również bliskość autostrad. Według analiz PPL-u maksymalna przepustowość Lotniska Chopina to co najmniej 20-25 mln podróżnych obsługiwanych w ciągu roku (lokalizacja lotniska mocno ogranicza możliwości jego rozbudowy). Pewnym pomysłem na zagospodarowanie rosnącego ruchu pasażerskiego (który w pewnym momencie może osiągnąć maksimum w stołecznym porcie) jest idea stworzenia duoportu Lotnisko Chopina – Port Lotniczy Modlin. Chęć realizacji pomysłu jeszcze kilka miesięcy temu podtrzymywał nowy dyrektor stołecznego lotniska – Mariusz Szpikowski. Swój oryginalny pomysł na problem wyczerpującej się (w odległej przyszłości) przepustowości Lotniska Chopina mają również samorządowcy. Ich propozycja to budowa CPL w sąsiedztwie Kielc. Źródło: rynek-infrastruktury.pl

Komentarze