Certyfikat Typu EASA odrzutowcowi klasy biznes Challenger 650

Certyfikat Typu wydany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) otwiera drogę do rozpoczęcia dostaw użytkownikom Challengeów 650 ze Starego Kontynentu. 
W listopadzie 2015 Bombardier otrzymał analogiczny dokument dla swojego samolotu od Federalnej Agencji Lotniczej (FAA). Pierwszym użytkownikiem Challengerów 650 stało się towarzystwo NetJets, które ma w swojej flocie aż 7 z 11 samolotów tego typu, dostarczonych w ub. r. Maksymalna masa do startu Challengera 650 wynosi 21 863 kg, a maksymalna masa paliwa – 9072 kg. Długość jego kadłuba to 20,9 m, rozpiętość – 19,6 m, a wysokość 6,3 m. Wysokość kabiny pasażerskiej wynosi 1,83 m, a maksymalna szerokość – 2,41 m. Samolot przystosowany jest do przewozu maksymalnie 10 pasażerów, natomiast z 6 podróżnymi i rezerwą paliwa NBAA IFR na 45 min lotu może przebyć 7408 km. Pozwala to na wykonywanie lotów non-stop z Londynu do Nowego Jorku, z Dubaju do Londynu, czy z Sao Paulo do Miami. Wyposażenie kabiny załogi stanowi awionika Bombardier Vision, oparta na Rockwell Collins Pro Line 21 Advanced. Napęd kanadyjskiego biznesjeta stanowią 2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34-3B, o ciągu 41 kN każdy. Umożliwiają one rozwinięcie prędkości maksymalnej 870 km/h i przelotowej 785 km/h. Maksymalna wysokość lotu wynosi 12 497 m. Długość startu, przy masie maksymalnej, to 1720 m, a lądowania – 846 m. Cena jednostkowa Challengera 650 to 32,4 mln USD (ok. 128 mln zł). Źródło: Altair

Komentarze