W zakładach we Frankfurcie trwa budowa pierwszego towarowego A320

Projekt przebudowy samolotów pasażerskich A320 i A321 na samoloty towarowe przebiega zgodnie z planem. W ciągu kilku najbliższych tygodni przeprowadzona zostanie krytyczna analiza projektu. Uzyskanie Certyfikatu Typu przez A320 Freighter Lite zaplanowano w czerwcu 2017. 
Jednym z głównych motorów przedsięwzięcia jest PacAvi Group z USA, mająca swoje siedziby w San Diego w Kalifornii i niemieckiej Bremie. Udziałowcami są także niemieckie przedsiębiorstwo Haitec z portu lotniczego Frankfurt-Hahn, zajmujące się obsługą i naprawami samolotów oraz Gameco, mieszczące się w Guangzhou w ChRL. Obecnie w zakładach Haitec trwa budowa pierwszego A320 Freighter Lite. – Po wstępnym przeglądzie konstrukcji, przeprowadzonym w grudniu 2015, zakończyliśmy już pierwsze próby związane z modyfikacją samolotu – mówi Jens Strahmann, wiceprezes PacAvi ds. certyfikacji, zapewnienia jakości, prób i oceny. Przystosowanie A320 do przewozu towarów polega na zabudowaniu nowych drzwi, szerokości 356 cm, na głównym pokładzie, przegród oddzielających ładunek i urządzeń do ręcznego załadunku. Typowa konfiguracja, jaką przewozić ma towarowy A320 to 10 palet lub kontenerów o wymiarach 224 cm x 318 cm i jeden mały kontener mierzący 224 cm x 156 cm na głównym pokładzie oraz 7 kontenerów LD3-45W na dolnym pokładzie. Obliczeniowy zasięg samolotu to 3670 km przy masie ładunku wynoszącej 22 t. Certyfikacja towarowego A321 ma zakończyć się w ostatnich miesiącach 2017. Na jego górnym pokładzie ma pomieścić się 13 dużych palet / kontenerów i jeden mniejszy, a na dolnym – 10 LD3-45W. Zasięg obliczeniowy A321F z ładunkiem o masie 27 t to 4445 km. Co ciekawe, podczas ubiegłorocznego salonu w Paryżu Airbus ogłosił wznowienie program przebudowy samolotów pasażerskich rodziny A320 na transportowce, we współpracy z niemieckim Elbe Flugzeugwerke i ST Aerospace z Singapuru. Według szacunków inżynierów z Tuluzy A320P2F, mieszczący 11 kontenerów na głównym pokładzie, ma być zdolny do przewiezienia 21 t ładunku na odległość niemal 3900 km. Natomiast A321P2F ma pomieścić ładunek o masie 27 t (w tym 14 kontenerów na głównym pokładzie) i przewieźć je na dystans ponad 3500 km. Pierwszy A321P2F ma trafić do użytkownika w 2018. Źródło: Altair

Komentarze