Dassault Falcon 8X rozpoczął ostatni etap prób certyfikacyjnych

Według planów szefów koncernu Dassault Aviation ich najnowszy samolot odrzutowy klasy biznes, Falcon 8X, mający być także sztandarowym produktem, ma uzyskać Certyfikaty Typu Federalnej Agencji Lotniczej (FAA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) już w połowie br. Obecnie trwa ostatni etap prób. Do badań używane są 3 przedseryjne Falcony 8X. 
Dotychczas wykonały one 325 lotów, trwających łącznie ponad 650 h. Na początku marca samolot noszący numer seryjny 03, w którego wnętrzu zabudowano kompletne wyposażenie kabiny pasażerskiej, został przebazowany z centrum wyposażenia w Little Rock w stanie Arkansas, gdzie prowadzono próby termiczne, akustyczne i funkcjonalności, do Istres we Francji. Następnie przerzucono go na Daleką Północ, do Rankin Inlet, na Terytorium Nunavut, w Kanadzie. Tam w dn. 9-11 marca, sprawdzono działanie instalacji awionicznej, elektrycznej, hydraulicznej i cyfrowego układu sterowania lotem pod długotrwałym przebywaniu na otwartej przestrzeni, w temperaturze dochodzącej do –33° C. Po uruchomieniu silników z użyciem pomocniczego zespołu napędowego i podgrzaniu kabiny okazało się, że wszystkie w/w instalacje pracują prawidłowo. Niebawem samolot rozpocznie loty po świecie, demonstrując osiągi i niezawodność w różnych warunkach klimatycznych, operując z lotnisk położonych na różnych wysokościach. W ciągu miesiąca Falcon 8X odwiedzi ponad 60 portów lotniczych na wszystkich kontynentach, za wyjątkiem Australii. Producent poinformował także o zwiększeniu tempa produkcji Faconów 8X. Obecnie w zakładach w Bordeaux-Merignac trwa montaż końcowy samolotu nr 21. Sześć gotowych Falconów 8X znajduje się w Little Rock. Źródło: Altair

Komentarze