Aeroklub Gliwicki wystosował apel o przeciwstawienie się projektowi rozporządzenia MI zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.Dla wielu z nas Aeroklub był miejscem, gdzie poznawaliśmy ludzi, odkrywaliśmy pasje, budowaliśmy swoją przyszłość. Jeśli projekt Ministerstwa Infrastruktury wejdzie w życie kolejne pokolenia już tego nie doświadczą. Nie będą mieli możliwości rozwijać swoich lotniczych pasji, budować fundamentu swojej przyszłej kariery pilota, czy po prostu odkrywać świata z innej perspektywy. Branża lotnicza będzie mieć mniej kandydatów. A my stracimy szansę na nowe talenty. Jeżeli uważasz, że Śląsk dalej powinien być kojarzony z edukacją lotniczą na najwyższym poziomie zgłoś swój sprzeciw nowej ustawie.
Klubowicze, pasjonaci, goście, mieszkańcy Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii oraz fani lotnictwa,
zwracamy się do Was z prośbą o wsparcie i wyrażenie głosu w sprawie planowanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Lotnictwa Cywilnego zmian. Te – w proponowanej formie – oznaczają w praktyce unieruchomienie całego Lotniska w Gliwicach.
Aeroklub Gliwicki, Politechnika Śląska, Air4, PL Strefa Silesia, Fly Dream Academy stracą praktyczną możliwość wykonywania całości lub znaczącej części operacji lotniczych.
Ministerstwo Infrastruktury wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego planują wprowadzenie stref R nad większością Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Strefy te w całości obejmują tereny lotnisk w Gliwicach oraz w Katowicach (Muchowiec).
Taka strefa R znacząco ogranicza część aktywności a niektóre całkowicie uniemożliwia.
- Loty szybowcowe – niemożliwe w ogóle
- Loty motoszybowcem – niemożliwe w ogóle
- Skoki spadochronowe – niemożliwe w ogóle
- Loty samolotem – znacząco ograniczone
- szkolenia VFR – niemożliwe w ogóle
Aeroklub Gliwicki jako jeden ze swoich statutowych celów ma szkolenie lotnicze i doskonalenie umiejętności lotniczych. Każdego roku szkolimy kandydatów na pilotów samolotów do licencji pilota turystycznego, kandydatów na pilotów szybowców do licencji pilota szybowcowego a kandydatów na skoczków spadochronowych do uzyskania świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego.
Jesteśmy jednym z najbardziej aktywnych, wszechstronnych ośrodków szkolenia w kraju. W samym obecnym roku 2025 (który jeszcze się nie skończył) wykonaliśmy już:
- ponad 3000 lotów samolotowych, z czego ponad 2500 lotów w ramach szkolenia do licencji PPL
- ponad 5000 lotów szybowcowych, z czego prawie 3500 lotów w ramach samego szkolenia podstawowego
- ponad 1400 skoków spadochronowych
ale nie tylko przyszli i zawodowi piloci korzystają z lotniska w Gliwicach i floty Aeroklubu Gliwickiego. We wspomnianym powyżej okresie udało się nam również latać z Wami – czy to w formie prezentów na urodziny, spontanicznych zrywów czy sprawdzenia się przed podięciem decyzji o rozpoczęciu drogi do zdobycia uprawnień. To z Wami wykonaliśmy w tym roku:
- ponad 100 lotów zapoznawczych samolotami w czasie ponad 80 godzin w powietrzu
- ponad 50 lotów zapoznawczych motoszybowcem w czasie ponad 20 godzin w powietrzu
- ponad 200 lotów zapoznawczych na szybowcach z wyciągarki oraz za holem samolotowym.
Proponowana zmiana w obecnej formie spowoduje, że wszystkie te aktywności nie będą już mogły mieć miejsca.
Koniec ze szkoleniem, koniec z lataniem.
Dla Aeroklubu Gliwickiego wspomniane wyżej zmiany oznaczają utratę większości możliwości pozyskiwania dochodu i w efekcie brak możliwości utrzymania się i dalszego istnienia. W konsekwencji bardzo poważnie zaczyna widnieć nad nami scenariuszem zamknięcia organizacji po siedemdziesięciu latach jej istnienia od 1955 roku.
W tym miejscu warto przypomnieć, że Aeroklub Gliwicki jest tylko jednym z wielu użytkowników lotniska w Gliwicach, z których na każdym odbije się proponowna regulacja.
- Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej – ośrodek Politechniki Śląskiej
- PL Strefa Silesia – skoki spadochronowe
- Air4 Academy – ośrodek szkolenia samolotowego
- REMUS – loty wiatrakowcem nad Katowicami
- Fly Dream Academy – ośrodek szkolenia samolotowego
to wszystko podmioty, których swoboda działalności szkoleniowej zostanie znacząco ograniczona w ramach wprowadzonych zmian.
Od lat przyglądamy się rozwojowi Lotniska w Gliwicach. Infrastruktura, konkurencja, współzawodnictwo i rozwój powoduje, że konsekwentnie miasto Gliwice rozwija się w stronę nowoczesnego, wszechstronnego portu lotniczego i hubu łączącego tradycję sportów lotniczych z przemysłem i lotnictwem komercyjnym. Wszystko to jednocześnie odbywa się z zachowaniem imponującego poziomu bezpieczeństwa, który pomimo znaczącego wzrostu aktywności lotniczej na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza pozostaje niezmiennie na szczycie. Z Lotniska w Gliwicach lata się bardzo dużo i bardzo bezpiecznie, nad czym pieczę trzymają też kierujący lotami pilnując tego, by korespondencja lotnicza była czytelna, zwięzła i utrzymana na najwyższym możliwym poziomie.
To wszystko buduje wysoką, międzypokoleniową kulturę lotniczą, której efektem są kolejne skutecznie przebyte drogi młodych fascynatów lotnictwa do pilotów zawodowych, kontrolerów lotniczych i mechaników. Do personelu, który – często dla każdego z nas niewidzialny – skutecznie w przyszłości ochraniać będzie przestrzeń powietrzną nad Polską, transportować niezbędne dla przemysłu dostawy czy pozwalać nam bezpiecznie dostać się samolotem na wakacje.Podobny los do naszego czeka lotnisko w Katowicach, Muchowcu. Warto o tym pamiętać, ponieważ Aeroklub Śląski jest podobnie jak Aeroklub gliwicki organizacją o wieloletniej tradycji, która wykształciła wielu wyśmienitych pilotów – tak zawodowych, jak zwykłych pasjonatów. (Aeroklub Gliwice)


Komentarze
Prześlij komentarz