Testy certyfikacyjne irańskiego samolotu Simorgh


Pod koniec października Iran ogłosił rozpoczęcie lotów testowych lekkiego samolotu transportowego Simorgh, potrzebnych do uzyskania dodatkowego certyfikatu typu od Organizacji Lotnictwa Cywilnego Iranu. Simorgh (nazwa mitycznego ptaka-bestii z mitologii perskiej) stanowi istotną modyfikację samolotu pasażerskiego IrAn-140. IrAn-140 to produkowana w zakładach HESA w Shahinshahr niedaleko Isfahanu, na podstawie umowy z 1995, wersja ukraińskiego samolotu pasażerskiego An-140. Iran miał zapłacić za licencję równowartość ok. 200 mln USD. Plany przewidywały wytwarzanie 12 samolotów rocznie. Z powodu rosnących kosztów i opóźnień w dostawach ukraińskich komponentów, a także dwóch katastrof, powstało tylko kilka IrAn-140.Na podstawie pozyskanych technologii w 2010 Iran rozpoczął prace nad wersją transportową IrAn-140. W samolocie, nazwanym Simorgh, wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych, dodając m.in. rampę ładunkową. Prototyp Simorgh został oblatany 30 maja 2023, a potem były prowadzone testy fabryczne. Dodatkowy certyfikat typu jest wymagany dla samolotu Simorgh, ponieważ istotne modyfikacje IrAn-140 wymagają potwierdzenia zgodności z przepisami bezpieczeństwa lotniczego. Oczekuje się, że niezbędne testy potrwają około rok. Po certyfikacji Iran będzie wykorzystywał podzespoły z niedokończonych samolotów pasażerskich IrAn-140 do produkcji seryjnych Simorgh. Później HESA i kooperanci będą musieli wytwarzać potrzebne części samodzielnie. Poważny problem może dotyczyć silników, które zastąpią turbośmigłowe TW3-117WMA-SBM1 z zaporoskiej wytwórni Motor Sicz. Rezerwa zakupionych wcześniej silników jest bowiem zapewne bardzo ograniczona. Według ujawnionych dotąd danych, zasięg HESA Simorgh ma wynosić 1,5-2 tys. km, a udźwig sięgać 6 t. Iran twierdzi, że wytwarza lokalnie 80% części potrzebnych do produkcji seryjnych maszyn tego typu. Źródło: Altair

Komentarze