W trzecim kwartale 2025 r. brazylijski Embraer osiągnął najwyższe w historii przychody


W trzecim kwartale 2025 r. brazylijski Embraer osiągnął najwyższe w historii przychody – 2,0 mld dolarów, co oznacza wzrost o 18% rok do roku. Wzrost ten napędzały głównie segmenty lotnictwa komercyjnego oraz obronności i bezpieczeństwa. W kwartale dostarczono 62 samoloty (20 odrzutowców pasażerskich, 41 odrzutowców biznesowych i jeden KC-390 Millennium), co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wartość portfela zamówień osiągnęła 31,3 mld dolarów, czyli o 38% więcej niż w III kwartale 2024 r. – to najwyższy poziom w historii firmy. 

Wzrost napędzany przez lotnictwo komercyjne i obronne

  • Lotnictwo komercyjne: przychody wzrosły do 618 mln dolarów, czyli o 31% więcej niż rok wcześniej – dzięki większej liczbie dostaw i lepszym cenom.
  • Obronność i bezpieczeństwo: przychody wyniosły 278 mln dolarów (+27%), co wynika z większej liczby dostaw KC-390 i jednorazowej korekty kontraktu.
  • Lotnictwo biznesowe: przychody osiągnęły 583 mln dolarów (+4%).
  • Serwis i wsparcie: 493 mln dolarów (+16%), dzięki rozszerzeniu możliwości serwisowych i uruchomieniu nowego zakładu napraw silników GTF w Portugalii (OGMA).

Zysk i przepływy pieniężne

Skorygowany EBIT (zysk operacyjny) wyniósł 172 mln dolarów, co daje marżę 8,6% – mniej niż rok wcześniej (17,6%), gdy wynik był podbity jednorazowym zyskiem 150 mln USD z arbitrażu z Boeingiem.

Skorygowany zysk netto to 54 mln dolarów, a wolne przepływy pieniężne (bez spółki Eve) wyniosły 300 mln dolarów, dzięki większym dostawom i mniejszym należnościom.

Finanse i ocena kredytowa

Agencje ratingowe wykazały większe zaufanie do firmy:

  • S&P Global podniosła ocenę do BBB,
  • Fitch i Moody’s zmieniły perspektywę na pozytywną.

Firma wyemitowała też 12-letnie obligacje o wartości 1 mld dolarów z oprocentowaniem 5,40%, z których środki przeznaczono na wykup części starszych obligacji z terminami w 2028 i 2030 r. – w ramach programu zarządzania długiem.

Prognozy na cały 2025 r. – bez zmian.

Embraer podtrzymał swoje cele finansowe:

  • dostawy 77–85 samolotów komercyjnych i 145–155 samolotów biznesowych,
  • przychody w przedziale 7,0–7,5 mld dolarów,
  • marża EBIT między 7,5% a 8,3%,
  • wolne przepływy pieniężne co najmniej 200 mln dolarów.
Źródło: AeroTime 
 

Komentarze