Amerykańskie Siły Powietrzne wycofają C-17


Strategia AMC przedstawia wieloletni plan stworzenia nowej generacji samolotu transportowego, który zastąpi C-17 i C-5.Dowództwo Transportu Powietrznego USA (Air Mobility Command, AMC) opublikowało w zeszłym tygodniu strategię odnawiania floty samolotów transportowych. Dokument opisuje wielodekadowy plan utrzymania nieprzerwanego transportu międzykontynentalnego, jednocześnie stopniowo wymieniając dwie największe floty transportowców używane przez Siły Powietrzne. Zgodnie z memorandum podpisanym przez gen. bryg. Davida Fazenbakera, program Next Generation Airlift (NGAL) ma zastąpić zarówno C-5M Super Galaxy, jak i C-17A Globemaster III.Boeing zasugerował na początku tego roku, że rozważa możliwość wznowienia produkcji C-17. Ostatni taki samolot opuścił fabrykę w Long Beach w Kalifornii dziesięć lat temu. Przyspieszona analiza opcji (Analysis of Alternatives, AoA) jest planowana na rok budżetowy 2027, a pierwsza produkcja samolotów NGAL mogłaby ruszyć już w roku budżetowym 2038. Wstępna gotowość operacyjna przewidywana jest na rok budżetowy 2041. Dowództwo deklaruje, że najpierw zastąpi flotę C-5M sztuka za sztukę, a dopiero później zacznie wymieniać C-17A. Aby ograniczyć ryzyko wynikające z potencjalnych opóźnień, wahań finansowania lub wyzwań technologicznych, AMC podkreśla, że obie obecne floty muszą pozostać w pełni zdolne do służby aż do momentu wprowadzenia NGAL. Może to wymagać przedłużenia wojskowego certyfikatu typu i okresu eksploatacji obu platform. Dowództwo zaznacza, że utrzymanie C-5M oraz szerokiej floty C-17A w jednostkach regularnych, Gwardii Narodowej i Rezerwy będzie kluczowe podczas przygotowań do nowej generacji samolotu transportowego. Jak zapisano w memorandum, przyjęte podejście ma zapewnić nieprzerwaną realizację globalnych misji w trakcie jednego z największych programów wymiany floty w historii transportu powietrznego USAF. Źródło: AVweb/dlapilota

Komentarze