Textron Aviation, ogłosił dziś, że pierwszy odrzutowiec klasy biznes Cessna Citation Ascend opuścił zakłady w Wichita w stanie Kansas. Producent zakłada, że samolot ma uzyskać certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) jeszcze w tym roku, na podstawie zmiany do Certyfikatu Typu modelu 560XL.
Maksymalna masa startowa Citation Ascend wynosić ma 9299 kg, a podstawowa masa operacyjna – 5947 kg. Po zatankowaniu zbiorników do pełna można będzie jeszcze zabrać ładunek płatny o masie 386 kg.
Odrzutowiec jest wyposażony w nowe okna w kabinie pasażerskiej, 15% większe w porównaniu z innymi samolotami rodziny 560XL, zapewniające więcej naturalnego światła.
W standardowej konfiguracji Ascend ma mieścić 9 pasażerów, a maksymalnie może ich być aż 12. Wysokość kabiny to 1,52 m (opcjonalnie 1,78 m), szerokość – 1,68 m, a długość – 5,64 m.
Cessna Citation Ascend jest wyposażony w awionikę glass cockpit Garmin G5000. Wszystkie informacje pilotażowo-nawigacyjne i parametry zespołu napędowego są prezentowane na trzech dużych, 14-calowych wyświetlaczach o ultrawysokiej rozdzielczości. Wyposażenie to jest zunifikowane z innymi modelami Citation serii 560XL, co ułatwi ich eksploatację użytkownikom posiadającym wiele różnych samolotów we flocie.
Napęd Citation Ascend stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney Canada PW545D, o ciągu 18,74 kN każdy, mające m.in. bardziej wydajną sprężarkę wysokiego ciśnienia, udoskonaloną jednostopniową turbinę wysokiego ciśnienia i ulepszony mieszacz gazów wylotowych. Zgodnie z najnowszymi trendami silnik PW545D może być zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym.
Ascend ma być zdolny do pokonania trasy długości ponad 3500 km z 4 pasażerami przy dużej prędkości przelotowej, jak np. z Londynu City do Aten, z Helsinek do Porto, czy z La Mole do Pragi. Obliczeniowy zasięg maksymalny to ok. 3900 km. Prędkość przelotowa wynosić ma 816 km/h.
Źródło: Altair

Komentarze
Prześlij komentarz