Rosyjska kompania lotnicza Wołga-Dniepr przeżywa poważne problemy finansowe

Rosyjska kompania lotnicza Wołga-Dniepr, specjalizująca się w czarterowych przewozach dużych i ciężkich ładunków, przeżywa poważne problemy finansowe. Pracownicy oddziału w Ulianowsku nie otrzymali jeszcze wypłat za wrzesień. Zaproponowano im także podpisanie oświadczeń o rezygnacji z wynagrodzeń do stycznia 2020. Szefowie tamtejszego biura zgadzają się bez problemów na wypowiedzenia składane przez pracowników (obecnie jest ich ponad tysiąc). Redukcje zatrudnienia realizowane są także w biurze w Moskwie i oddziałach zagranicznych kompanii. Problemy finansowe kompanii Wołga-Dniepr narastają od lat. Z powodu zachodnich sankcji wobec Rosji była ona zmuszona w 2018 zrezygnować z przewozów na rzecz NATO (SALIS, Strategic Airlift International Solution), które przynosiły znaczną część wpływów. W 2017 umowa dotyczyła 973 godzin lotów (po ok. 23 tys. Euro), a w 2018 nawet 980. Oznacza to, że w 2017 przyniosła ona rosyjskiej kompanii 22 mln Euro. Z kolei embargo wprowadzone przez Ukrainę spowodowało, że GP Antonow przestało przedłużać resursy samolotów An-124-100, stanowiące podstawę działalności Wołga-Dniepr. Inne sposoby przedłużania resursów są kosztowne i nie tak efektywne. Część Rusłanów musiała więc zostać uziemiona. Wołga-Dniepr dysponuje 12 An-124-100. Pozostałe samoloty, w tym 5 Ił-76TD, nie są tak dochodowe. Jeszcze gorzej jest z 18 Boeingami 747-400ERF/-400F/-8F i 737-400SF, którymi kompania dysponowała w 2016. Nie jest jasne, jaki jest status kontraktu na zakup przez kompanię 20 Boeingów 747-8, ogłoszonego jeszcze w 2016. Wiadomo, że spłata związanego z tym kredytu stanowi znaczne obciążenie dla finansów Wołga-Dniepr. Według informacji portalu Ulnovosti.ru, obecne zadłużenie kompanii Wołga-Dniepr sięga 200 mln USD. W październiku 2019 może powiększyć się nawet o 100 mln USD. W przyszłym roku taka sytuacja może doprowadzić do bankructwa. Kłopoty kompanii powodują problemy także dla regionu. Podatki płacone przez Wołga-Dniepr stanowią bowiem ważną część budżetu Ulianowska. Kwoty płacone przez kompanię są też istotne dla portu lotniczego Wostocznyj, gdzie bazują jej samoloty. (Altair)

Komentarze