Rozpoczęcie projektu nowego dużego samolotu transportowego Boeing 777-300ERSF

GE Capital Aviation Services (GECAS) i Israel Aerospace Industries (IAI) poinformowały o rozpoczęciu projektu nowego dużego samolotu transportowego – Boeing 777-300ERSF (Special Freighter). Prognoza przewiduje, że zapotrzebowanie na niego w ciągu najbliższej dekady może sięgnąć 175 egz. Dotychczas na zakup nowego frachtowca zdecydowało się jedynie GECAS, które zamówiło 15 samolotów z opcją na 15 kolejnych. We wnętrzu Boeinga 777-300ERSF ma mieścić się 47 standardowych palet o wymiarach 96 x 125 cali (2,4 x 3,2 m), czyli o 10 więcej niż produkowanym przez Boeinga 777-200LRF i o 8 więcej niż w Boeingu 747-400F. Załadunek i wyładunek odbywać się będzie przez drzwi o wymiarach 3,72 x 3,05 m. Szacuje się, że opracowanie i przebudowa prototypu 777-300ERSF, a następnie uzyskanie Uzupełniającego Certyfikatu Typu CAAI/FAA potrwa 3 lata od rozpoczęcia projektu. Przebudowa kolejnych samolotów ma zajmować średnio 4-5 miesięcy. Początkowo prace wykonywane będą w Tel Awiwie. W planach jest uruchomienie, od 2023, kolejnych zakładów poza Izraelem. Maksymalna masa ładunku przewożonego przez 777-300ERSF wynosić ma 101,6 t, a zasięg to ponad 8330 km. Według przedstawicieli GECAS nowy frachtowiec będzie mógł obsłużyć 95% tras, na których obecnie operują Boeingi 747-400F. Cena jednostkowa samolotu szacowana jest na 35 mln USD. (Altair)

Komentarze