Na najbliższą niedzielę Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaplanowała rozpoczęcie procesu operacyjnego uruchomienia nowej wieży kontroli na lotnisku Katowice. Budowa wieży trwała od marca 2017 r., proces jej uruchamiania i testowania potrwa kilka miesięcy.
Jak przekazał PAP rzecznik Agencji Paweł Łukaszewicz, to obecnie najwyższa i najnowocześniejsza wieża kontroli lotniska w kraju i jedna z najnowszych tego typu w Europie.
Zbudowana kosztem ponad 25 mln zł wieża ma 46 metrów wysokości, z położoną najwyżej w Polsce salą kontrolerów - na 41 metrze. Cały obiekt o powierzchni ponad 1,8 tys. mkw. mieści pomieszczenia ze stanowiskami kontroli lotniska, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne. Jego elewacja z aluminiowych płyt kompozytowych pochłania energię pola elektromagnetycznego.
Uroczystość rozpoczęcia procesu operacyjnego uruchomienia nowej wieży w Katowicach zaplanowano w przypadający 20 października Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego. Tego dnia w 1961 r. powstała Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego IFATCA (International Federation of Air Traffic Controllers).
Budowa nowej wieży na katowickim lotnisku rozpoczęła się w marcu 2017 r. i trwała do stycznia 2018 r. Jak zapowiadał pod koniec sierpnia br. w Katowicach p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski, rozpoczęcie pracy operacyjnej nowego obiektu oznacza na razie pracę równoległą, z zabezpieczeniem obsady w starej wieży.
„Musimy przekazać ruch lotniczy i operacje ze starej wieży na nową. Dlatego jesteśmy dzisiaj w fazie wdrażania tzw. shadow mode (równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w dotychczasowym – PAP) i przede wszystkim związanych z tym procedur. W momencie, kiedy będziemy w pełni gotowi, kiedy będziemy mieli po kilka razy sprawdzone wszystkie systemy, taka praca shadow mode rozpocznie się; mamy nadzieję, że późną jesienią tego roku” - sygnalizował w sierpniu br. Janiszewski.
Jak wyjaśniał, praca w tym trybie będzie trwała określony czas, nadzorowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z procedurami wdrożenia i zmian w systemach funkcjonalnych. Potem nastąpi już pełne przekazanie pracy operacyjnej do nowej wieży.
Występując podczas konferencji „Drony – Prawo, Technologia, Usługi” p.o. prezesa PAŻP mówił, że Agencja tworzy obecnie wirtualne centrum przetwarzania danych (big data center) dla systemów wieżowych, do którego podpięta będzie katowicka wieża.
Jednym z rozwiązań pod kątem zbierania i przetwarzania danych od użytkowników przestrzeni powietrznej ma być autorski system zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (system UTM - Unmanned Traffic Management) - pod nazwą PansaUTM. Rozwiązanie ma docelowo umożliwiać integrację bezzałogowych statków powietrznych z załogowymi.
Budowa nowej wieży kontroli lotów na katowickim lotnisku stała się potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efekt licznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w poprzednich latach.
GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km, utworzyło nowy system dróg kołowania i nadal rozbudowuje płyty postojowe. Kontrolerzy ruchu muszą mieć tymczasem dobry widok na wszystko, co dzieje się na lotnisku.
Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP w Katowice Airport. Na lotnisku trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I (system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności - PAP) zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Katowice mają być pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS na obu kierunkach podejściach do drogi startowej.
Według wcześniejszych informacji wśród kolejnych inwestycji w Katowice Airport PAŻP zapowiadała: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodek radiokomunikacyjny.
Lotnisko Katowice należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln podróżnych. Port jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.(PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz