W głównej
siedzibie firmy Metal-Master w Podgórzynie trwają próby rezonansowe samolotu
odrzutowego FLARIS LAR 1. Grupa najlepszych polskich specjalistów Instytutu
Lotnictwa w Warszawie prowadzi badania z wykorzystaniem mobilnej aparatury
badawczej, w skład której wchodzą wzbudniki firmy PRODERA oraz system pomiarowy
firmy LMS.
Po
konsultacji z Urzędem Lotnictwa Cywilnego postanowiliśmy przeprowadzić badania
rezonansowe jeszcze przed pierwszym lotem samolotu. Zostało to podyktowane
bardzo dużą prędkością przelotową odrzutowca – 700 km/h, jego niską masą
startową, właściwościami szybowcowymi i nietypową konfiguracją płatowca. Wspólnie
z naukowcami Instytutu Lotnictwa (ILOT) przystosowaliśmy naszą stację
prób statycznych do prowadzenia badań rezonansowych, którym poddawany jest
kompletny samolot w konfiguracji ze schowanym podwoziem, lecz bez paliwa (ze
względów bezpieczeństwa). Zawiesiliśmy go na dwóch wciągnikach zaopatrzonych w
specjalne zawiesia gumowe. Dane z pomiarów przekazywane są grupie
obliczeniowców ILOT, którzy na ich podstawie wyznaczą prędkości krytyczne i
postacie flatteru (charakterystyki aeroelastyczne) samolotu FLARIS LAR1.
- Dzięki ogromnemu doświadczeniu naukowców z
Instytutu Lotnictwa, badania przebiegają nadzwyczaj sprawnie - komentuje
szef B+R, Rafał Ładziński. Źródło: flaris.pl
Komentarze
Prześlij komentarz