NTSD opublikowała wstępne dane na temat przyczyn wypadku B777 linii Asiana


Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała informację o prawdopodobnych przyczynach wypadku B777 linii Asiana Airlines, do którego doszło 6 lipca 2013 r. na lotnisku w San Francisco. Przypomnijmy, iż w wyniku tego zdarzenia zginęły 3 osoby, a 49 zostało ciężko rannych. Według raportu, piloci popełnili kilka błędów i zbyt późno zdecydowali się odejść na drugi krąg w momencie, kiedy samolot znalazł się poniżej dopuszczalnej ścieżki schodzenia.






Do wypadku przyczyniła się m.in. "złożoność systemów automatycznej przepustnicy oraz autopilota", które były niewłaściwie opisane w dokumentacji Boeinga i materiałach szkoleniowych dla pilotów linii Asiana. Dodatkowe czynniki, które miały znaczenie to niewystarczające wyszkolenie załogi i jej przemęczenie. Rada podkreślała również, iż ekipy ratownicze, które pojawiły się na miejscu katastrofy (i przejechały jedną z ofiar wozem strażackim), powinny być lepiej wyszkolone i wyposażone.
Rada wydała 27 zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które zostały skierowane do linii lotniczych, Boeinga, lotniskowej straży pożarnej oraz miasta i hrabstwa San Francisco. Członek NTSB, Christopher Hart powiedział, iż dochodzenie Rady próbuje odpowiedzieć na podstawowe pytanie: Dlaczego wypadek zdarzył się podczas wykonywania podejścia wizualnego w pogodny dzień? "Załoga oparła się na zautomatyzowanych systemach, których działanie nie było dla niej w pełni zrozumiałe", wyjaśniał. "W rezultacie, ich samolot leciał za nisko i zbyt wolno, w związku z czym uderzył w falochron przed progiem pasa startowego”, dodał. Pełny raport NTSB wyjaśniający przyczyny zdarzenia ma zostać opublikowany w ciągu najbliższych kilku tygodni. Źródło: AVweb, dlapilota

Komentarze