Narodowa
Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała informację o prawdopodobnych
przyczynach wypadku B777 linii Asiana Airlines, do którego doszło 6 lipca 2013
r. na lotnisku w San Francisco. Przypomnijmy, iż w wyniku tego zdarzenia
zginęły 3 osoby, a 49 zostało ciężko rannych. Według raportu, piloci popełnili
kilka błędów i zbyt późno zdecydowali się odejść na drugi krąg w momencie,
kiedy samolot znalazł się poniżej dopuszczalnej ścieżki schodzenia.
Do
wypadku przyczyniła się m.in. "złożoność systemów automatycznej
przepustnicy oraz autopilota", które były niewłaściwie opisane w
dokumentacji Boeinga i materiałach szkoleniowych dla pilotów linii Asiana.
Dodatkowe czynniki, które miały znaczenie to niewystarczające wyszkolenie
załogi i jej przemęczenie. Rada podkreślała również, iż ekipy ratownicze, które
pojawiły się na miejscu katastrofy (i przejechały jedną z ofiar wozem strażackim),
powinny być lepiej wyszkolone i wyposażone.
Rada
wydała 27 zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które zostały skierowane do linii
lotniczych, Boeinga, lotniskowej straży pożarnej oraz miasta i hrabstwa San
Francisco. Członek NTSB, Christopher Hart powiedział, iż dochodzenie Rady
próbuje odpowiedzieć na podstawowe pytanie: Dlaczego wypadek zdarzył się
podczas wykonywania podejścia wizualnego w pogodny dzień? "Załoga oparła
się na zautomatyzowanych systemach, których działanie nie było dla niej w pełni
zrozumiałe", wyjaśniał. "W rezultacie, ich samolot leciał za nisko i
zbyt wolno, w związku z czym uderzył w falochron przed progiem pasa
startowego”, dodał. Pełny raport NTSB wyjaśniający przyczyny zdarzenia ma
zostać opublikowany w ciągu najbliższych kilku tygodni. Źródło: AVweb,
dlapilota
Komentarze
Prześlij komentarz