Od kilku tygodni na lotnisku
Katowice nie działa system ILS, który wspomaga naprowadzanie samolotów w
trudnych warunkach. ILS będzie jeszcze wyłączony prawdopodobnie do sierpnia. Z
tego powodu we wtorek rano nie mogło tam wylądować pięć maszyn.
Jak wyjaśnił PAP
Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza
katowickim lotniskiem w Pyrzowicach, antena systemu do tej pory znajdowała się
w miejscu, w którym trwa budowa nowej drogi startowej.
"Teraz w
strefie, gdzie działa system, muszą jeździć potężne maszyny do wylewania
betonu. Ponieważ powstało niebezpieczeństwo, że może on wskazywać
nieprawidłowo, został na ten czas wyłączony – co potrwa jeszcze jakieś dwa
miesiące" - wskazał Orzech.
Służby
lotniskowe na swoim profilu na Facebooku napisały też o konieczności
przeniesienia anteny systemu z północnej na południową stronę drogi startowej.
Wyłączenie ILS
poskutkowało we wtorek rano koniecznością przekierowania pięciu samolotów na
inne lotniska. Maszyny te – trzy pasażerskie (z Antalii, Kutaisi i Zakyntos) i
dwie towarowe - nie mogły wylądować w Pyrzowicach w związku ze zbyt niską w tym
czasie podstawą chmur.
W związku z
przekierowaniami mających lądować w Katowicach maszyn, po godzinie 10 jako
"opóźnione" na tablicach lotów figurowało m.in. kilka połączeń
czarterowych. Po opóźnieniach części porannych kursów z Katowic, automatycznie
opóźniona będzie też we wtorek część kolejnych połączeń – wykonywanych tymi
samymi samolotami.
Zainstalowany
dotąd na katowickim lotnisku ILS pierwszej kategorii wspomaga naprowadzanie
lądujących samolotów umożliwiając tę operację przy widzialności poziomej wzdłuż
drogi startowej 550 m
i pionowej (czyli podstawie chmur) 60
m - na tzw. kierunku podstawowym, czyli od strony
Siewierza.
Po wyłączeniu
systemu minimalna podstawa chmur do lądowań w Pyrzowicach wynosi 130 m.
Wraz z oddaniem
w pierwszym kwartale nowej drogi startowej na katowickim lotnisku ma zacząć
działać system ILS kategorii drugiej. Da on możliwość wspomagania lądowań samolotów
przy podstawie chmur 30 m
i widzialności poziomej 350 m.
Wartą ok. 6 mln zł inwestycję związaną z ILS-em zapowiedziała na początku br.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
We wtorek służby
lotniskowe podały też, że w maju katowickie lotnisko odprawiło ponad 225 tys.
pasażerów - 0,2 proc. mniej niż w maju ub. roku. O 22,5 proc. wzrósł w tym
samym okresie ruch czarterowy, jednak w ruchu regularnym odprawiono o 8 proc.
mniej podróżnych - głównie z powodu cięć siatki połączeń Ryanaira. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz