Embraer podkreśla rosnące znaczenie A-29N Super Tucano


Podczas prezentacji w Warszawie, połączonej z podpisaniem porozumień o współpracy między Embraer a PGZ S.A., brazylijski producent lotniczy zaprezentował nie tylko ofertę transportowego samolotu KC-390 Millennium, lecz także mocno zaakcentował możliwości bojowo-obronne lekkiego samolotu uderzeniowo-szkoleniowego A-29N Super Tucano. Według władz Embraer, A-29N może stanowić efektywne kosztowo i operacyjnie narzędzie do neutralizacji bezzałogowych statków powietrznych — w tym takich jak Shahedy, wykorzystywane na obecnych polach walki. – A-29N, wyposażony w nowoczesne uzbrojenie i systemy zgodne ze standardami NATO, oferuje precyzję, elastyczność i niezawodność przy relatywnie niskich kosztach, co czyni go atrakcyjną opcją również dla krajów europejskich — mówił podczas prezentacji prezes Embraer Defense & Security, Bosco da Costa Junior.Embraer zwraca uwagę, że sukces sprzedażowy A-29, który od lat operuje w siłach powietrznych krajów Ameryki Łacińskiej, Afryki i Azji, może być teraz budowany także w Europie — co potwierdza ostatni kontrakt z Força Aérea Portuguesa (FAP). W grudniu 2024 r. Portugalia podpisała z Embraerem umowę na zakup 12 egzemplarzy A-29N, stając się pierwszym państwem NATO w Europie, które zdecydowało się na nową wersję samolotu. Dostawy dla Portugalii rozpoczęły się w 2025 r.: pierwsze trzy maszyny dotarły już do zakładów do adaptacji do standardów NATO, a kolejne egzemplarze sukcesywnie trafiają do Europy. W ocenie Embraer — a obecność przedstawicieli firmy w Warszawie to podkreśliła — A-29N to nie tylko platforma do wsparcia bliskiego wsparcia powietrznego (CAS), szkolenia pilotów czy rozpoznania (ISR), ale także realne narzędzie do przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom, takim jak drony bojowe. Propozycja ta stanowi uzupełnienie oferty dla Polski, obok KC-390, i może być propozycją rozważenia w kontekście modernizacji sił zbrojnych. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze