BRM AERO uzyskało certyfikację EASA dla samolotu Bristell B23 napędzanego silnikiem Rotax 916iS w kategorii CS-23, dodając najmocniejszą opcję napędową do rodziny B23 i rozszerzając jego zdolności do szkolenia, turystyki oraz wymagających operacji, takich jak holowanie szybowców. Na dzień zatwierdzenia EASA (17 grudnia 2025 r.) Bristell B23 jest pierwszym na świecie statkiem powietrznym z silnikiem Rotax 916iS zatwierdzonym w kategorii EASA CS-23.Bristell B23 to starannie przetestowana platforma statku powietrznego z aprobatami od dwóch głównych władz lotniczych. Dnia 10 września 2025 r. B23 otrzymał certyfikat typu od Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) zgodnie z Part 23, uzupełniając dotychczasowe zatwierdzenie EASA CS-23 i wzmacniając międzynarodową wiarygodność w oczach szkół lotniczych i pilotów prywatnych na całym świecie. Od 2009 roku ponad 1 100 samolotów Bristell zostało dostarczonych na czterech kontynentach, dzięki czemu rodzina Bristell wypracowała mocną pozycję w realnej eksploatacji – w tym w środowiskach komercyjnego szkolenia pilotów – gdzie niezawodność, spójność i wsparcie techniczne mają największe znaczenie.
Bristell B23 łączy w sobie sprawdzoną konstrukcję metalową, nowoczesną awionikę i wydajne jednostki napędowe Rotax. Standardowe wyposażenie obejmuje glasscockpit Garmin oraz przestronną kabinę zaprojektowaną z myślą o komforcie i efektywności codziennej eksploatacji zarówno w szkołach lotniczych, jak i w prywatnym użytkowaniu.
Najważniejsze dane B23:
- Maksymalna masa startowa (MTOW): 750 kg (1 654 lb)
- Przydatne obciążenie: do 280 kg (617 lb), zależnie od konfiguracji
- Szerokość kabiny: 130 cm (51 in) – jedna z najszerszych w swojej klasie
- Prędkość przelotowa: 110- 150 kts (w zależności od wersji płatowca i silnika)
- Zasięg: nawet 1600 km
- Warunki użytkowania: VFR dzień, VFR noc, IFR (tylko dla wersji EASA.CS-23)
- Wersje płatowca: ze stałym podwoziem
- Kategoria: certyfikowana wg przepisów EASA.CS-23
- Konstrukcja: Metalowa
Co dodaje silnik Rotax 916iS ?
Nowy wariant B23-916iS został zaprojektowany dla operatorów, którzy potrzebują maksymalnej mocy turbodoładowanej, lepszej wydajności w warunkach „hot and high" oraz większych rezerw mocy do holowania i elastyczności misji. Trwają również pracę nad wersją IFR.
Najważniejsze parametry wydajnościowe (B23-916iS):
- Rozbieg startowy: 153 m
- Start nad przeszkodą 50 ft: 286 m
- Maksymalna masa holowanego szybowca: 850 kg
- Certyfikowany pułap operacyjny: do FL180 (18 000 ft / 5 486 m)
- TBO silnika: 2 000 godzin
- Średnie zużycie paliwa w locie przelotowym: ok. 24 l/h (zależne od ustawień mocy i warunków)
Uwaga: Dane dotyczące wydajności mogą różnić się w zależności od konfiguracji samolotu, masy, nawierzchni pasa i warunków atmosferycznych.

Komentarze
Prześlij komentarz