PZL M-20 Mewa przekazana do Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło się o nowy eksponat. Jest nim samolot PZL M-20 Mewa o numerze rejestracyjnym SP-DMA. Maszyna została przekazana Muzeum przez Aerogryf Aviation ze Szczecina. Samolot przyleciał o własnych siłach na muzealne lądowisko. PZL M-20 Mewa budowany na licencji amerykańskiego samolotu Piper Seneca II to maszyna dyspozycyjna, która była produkowana przez PZL Mielec. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 25 lipca 1979 r. Do roku 1998 zbudowano około 30 egzemplarzy. Samolot wyposażano w awionikę Silver Crown firmy Bendix/King. Mewa, w zależności od konfiguracji mogła transportować 5 pasażerów wraz z bagażem lub 2 osoby personelu medycznego i jednego pacjenta na noszach. Jako że konstrukcja umożliwia lądowanie na trawiastych lądowiskach, M-20 były głównie eksploatowane jako samoloty sanitarne Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (obecnie zastąpione statkami powietrznymi typu Piaggio P.180 Avanti II). Pozostali użytkownicy to: Straż Graniczna, Skytaxi, KGHM, PZL-Mielec, Aerogryf oraz Politechnika Rzeszowska. Nowy nabytek Muzeum to maszyna o nr fabrycznym 1AHP01-01 eksploatowana przez spółkę Aerogryf Aviation m.in. do prowadzenia szkoleń w ramach certyfikowanego Ośrodka Szkolenia i Przeszkalania Lotniczego. (Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)

Komentarze