Bielskie silniki uniosą Boeinga 747-8

W Bielsku Białej powstają ważne części silników do największych Boeingów. Najnowocześniejszą w Europie linię do ich produkcji uruchomiła spółka Avio Polska— Nasz partner General Electric zwiększa zamówienia na elementy turbin niskiego ciśnienia silników GEnx-2B, czyli najnowszych napędów które uniosą Boeinga 747 — 8, potężnego następcę słynnych Jumbo Jetów — mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska. Bielski zakład włoskiego koncernu Avio, światowego lidera w produkcji przekładni i napędów lotniczych (o ubiegłorocznych przychodach sięgających 2 mld euro), sam zaprojektował i uruchomił produkcję kluczowego elementu supernowoczesnej turbiny. Wartość jednego komponentu to kilkaset tysięcy dolarów. — Jesteśmy jedynym dostawcą modułów turbin do napędów największych boeingów. Wyłączność zapewniły nam inwestycje w Bielsku warte już ponad 100 mln zł — mówi prezes Krystowski. Polski oddział Avio, który na początku zeszłej dekady zaczynał od niewielkiej szlifierni turbinowych łopatek i 150 osobowej załogi w bielskiej fabryce, dziś należy do najbardziej ekspansywnych przedsiębiorstw wprowadzających nowe technologie na trudnym rynku lotniczym. To w bielskich zakładach powstają łopatki do silnikowych turbin napędzających boeingi 777 i najbardziej rozpowszechnionego modelu amerykańskiego koncernu: boeinga 737. Avio Polska ma swój udział w produkcji (z fancuską Snecmą) napędów do popularnych airbusów A 320, amerykańskich śmigłowców bojowych Black Hawk (Sikorsky Aircraft), silników Pratt& Whitney 308 robionych do całej rodziny mniejszych, dyspozycyjnych odrzutowców. (rp.pl)

Komentarze