Wstępne przyczyny katastrofy Jak-a 42

Według informacji ujawnionych przez MAK, Jak-42, który rozbił się pod Jarosławiem, oderwał się od ziemi 400 m za progiem pasa. Przyczyną wolnego nabierania prędkości było działanie hamulców.Na swej stronie internetowej MAK (Mieżgosudarstwiennyj Awiacionnyj Komitet) po odczytaniu zapisów rejestratorów pokładowych podał nowe informacje dotyczące możliwych przyczyn katastrofy samolotu Jak-42D, który rozbił się 7 września pod Jarosławiem. Do prędkości 165 km/s samolot rozpędzał się prawidłowo przy nominalnym ciągu silników. Oderwanie przedniego podwozia nastąpiło przy prędkości 185 m/s. Mimo pracy silników w zakresie startowym przyspieszenie do prędkości 230 km/h nastąpiło dopiero po 6s. W efekcie samolot nie zdołał oderwać się od pasa startowego przed jego końcem. Nastąpiło to dopiero 400 m dalej. Klapy i ster wysokości startującego Jaka-42 były wychylone prawidłowo, zgodnie z procedurą startową. Samolot wzniósł się jednak na wysokość zaledwie 5-6 m. Wówczas zderzył się z anteną radiolatarni, co spowodowało odchylenie toru jego lotu w lewo. Wkrótce nastąpiło zderzenie z okolicznymi drzewami i z ziemią. Według MAK, przyczyną zbyt wolnego nabierania prędkości było pojawienie się dodatkowej siły hamowania. Rozpatrywane są wszelkie możliwe przyczyny tego zjawiska. 16 września rozpoczęły się badania elementów systemu hamowania samolotu w wyspecjalizowanym instytucie. Planowane jest też przeprowadzenie w LII im. Gromowa eksperymentu z wykorzystaniem Jaka-42 podobnego do rozbitego. Prowadzone są również symulacje matematyczne. Jak-42D linii Jak-Serwis rozbił się 7 września o 16:05 po starcie z lotniska Tunoszna pod Jarosławiem. Miał lecieć z drużyną hokejową Lokomotiw do Mińska. (Altair)

Komentarze