Airbus pobił własne rekordy dostarczając klientom 626 samoloty



W ubiegłym roku Airbus pobił własne rekordy dostarczając klientom 626 samolotów i uzyskał 1619 zamówień brutto, a po rezygnacjach 1503. Od stycznia jego ceny katalogowe rosną o 2,6 proc. Podczas konferencji prasowej w  Tuluzie poinformowano, że w 2013 r. Airbus uzyskał zamówienia brutto na 1619 samolotów (377 A320ceo, 876 A320neo, 77 A330, 239 A350 XWB, 50 - A380), bijąc poprzedni rekord z 2011 r,. o 11 sztuk. Po anulowaniu niektórych zamówień została także rekordowa liczba 1503 maszyn. Wartość zamówień brutto wyniosła 240,5 mil dolarów. Zwiększyły  łączny portfel zamówień do 5559 samolotów (też rekord) o wartości 809 mld dolarów (w cenach katalogowych). Europejski producent dostarczył 93 klientom, w  tym 15 nowym, 626 maszyn (493 z rodziny A320, 108 A330 i 25 A 380). Był to kolejny 12. rok wzrostu, lepszy od dotychczas rekordowego 2012, w którym dostarczono 55 maszyn. Na koniec 2013 roku  udział brutto Airbusa w rynku samolotów powyżej 100 miejsc wyniósł 51 proc. Klienci wybierali większe modele we wszystkich segmentach (A321, A330-300, A350-1000) Najtrudniej sprzedaje się superjumbo A380 (tylko 50 szt.), który nie osiągnął dotąd poziomu opłacalności. Klientów interesowały najnowsze, oszczędne A320neo (2600 szt.) i starsze A320ceo (ponad 1000). W tym roku Airbus przewiduje wskaźnik zamówień do dostaw większy od ubiegłorocznego, w  którym wyniósł 2,5. Airbus Military dostarczył 31 samolotów, w tym siedem cystern A330 MRTT i dwa transportowe A400M dla francuskiego lotnictwa wojskowego, Prezes Fabrice Bregier podziękował zespołom Airbusa za te osiągnięcia.  - Nie ma wątpliwości, że jesteśmy na dobrej drodze do przekształcenia naszej firmy w organizację o prostszej strukturze oraz większej elastyczności i szybkości działania. Obecnie produkujemy najwięcej samolotów w historii i odnotowujemy rekordowe wyniki sprzedaży – dodał. Na zakończenie konferencji szef pionu sprzedaży John Leahy ogłosił  podwyżkę od stycznia o 2,6 proc. cen katalogowych wszystkich samolotów Airbusa. Uzasadnił ja oszczędnościami w  zużyciu paliwa osiąganymi przez nowe samoloty. Dla przykłady A320ceo kosztuje teraz 93,9 mln dolarów, A320neo - 102,8, A33-200 - 221,7, A350-800 - 260,9 i A380 - 414,4 mln dolarów. Dla porównania, Boeing otrzymał w  całym roku zamówienia netto na 1355 samolotów i ma   łącznie na 5080 sztuk,  a dostarczył 648. Źródło: ekonomia.rp.pl

Komentarze