W
ubiegłym roku Airbus pobił własne rekordy dostarczając klientom 626 samolotów i
uzyskał 1619 zamówień brutto, a po rezygnacjach 1503. Od stycznia jego ceny
katalogowe rosną o 2,6 proc. Podczas konferencji prasowej w Tuluzie
poinformowano, że w 2013 r. Airbus uzyskał zamówienia brutto na 1619 samolotów
(377 A320ceo, 876 A320neo, 77 A330, 239 A350 XWB, 50 - A380), bijąc poprzedni
rekord z 2011 r,. o 11 sztuk. Po anulowaniu niektórych zamówień została także
rekordowa liczba 1503 maszyn. Wartość zamówień brutto wyniosła 240,5 mil dolarów.
Zwiększyły łączny portfel zamówień do 5559 samolotów (też rekord) o
wartości 809 mld dolarów (w cenach katalogowych). Europejski producent
dostarczył 93 klientom, w tym 15 nowym, 626 maszyn (493 z rodziny A320,
108 A330 i 25 A
380). Był to kolejny 12. rok wzrostu, lepszy od dotychczas rekordowego 2012, w
którym dostarczono 55 maszyn. Na koniec 2013 roku udział brutto Airbusa w
rynku samolotów powyżej 100 miejsc wyniósł 51 proc. Klienci wybierali większe
modele we wszystkich segmentach (A321, A330-300, A350-1000) Najtrudniej
sprzedaje się superjumbo A380 (tylko 50 szt.), który nie osiągnął dotąd poziomu
opłacalności. Klientów interesowały najnowsze, oszczędne A320neo (2600 szt.) i
starsze A320ceo (ponad 1000). W tym roku Airbus przewiduje wskaźnik zamówień do
dostaw większy od ubiegłorocznego, w którym wyniósł 2,5. Airbus Military
dostarczył 31 samolotów, w tym siedem cystern A330 MRTT i dwa transportowe
A400M dla francuskiego lotnictwa wojskowego, Prezes Fabrice Bregier podziękował
zespołom Airbusa za te osiągnięcia. - Nie ma wątpliwości, że jesteśmy na
dobrej drodze do przekształcenia naszej firmy w organizację o prostszej
strukturze oraz większej elastyczności i szybkości działania. Obecnie
produkujemy najwięcej samolotów w historii i odnotowujemy rekordowe wyniki
sprzedaży – dodał. Na zakończenie konferencji szef pionu sprzedaży John Leahy
ogłosił podwyżkę od stycznia o 2,6 proc. cen katalogowych wszystkich
samolotów Airbusa. Uzasadnił ja oszczędnościami w zużyciu paliwa
osiąganymi przez nowe samoloty. Dla przykłady A320ceo kosztuje teraz 93,9 mln
dolarów, A320neo - 102,8, A33-200 - 221,7, A350-800 - 260,9 i A380 - 414,4 mln
dolarów. Dla porównania, Boeing otrzymał w całym roku zamówienia netto na
1355 samolotów i ma łącznie na 5080 sztuk, a dostarczył 648.
Źródło: ekonomia.rp.pl
Komentarze
Prześlij komentarz