Boeing dostrzega znaczący potencjał w paliwie „Green Diesel”



Boeing zakwalifikował paliwo „green diesel”, tj. odnawialne paliwo stosowane w transporcie lądowym, jako istotne nowe źródło przyjaznego środowisku biopaliwa lotniczego, które na przestrzeni całego cyklu życia zmniejsza emisję dwutlenku węgla przynajmniej o 50 proc. w stosunku do paliw kopalnych. Firma współpracuje z amerykańskim nadzorem lotniczym (Federal Aviation Administration) oraz innymi interesariuszami w celu uzyskania zgody na używanie w samolotach paliwa „green diesel”, co pozwoliłoby na dalszą redukcję emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym.  Naukowcy pracujący dla Boeinga przeprowadzili analizy, z których wynika, że paliwo „green diesel”, które wytwarzane jest z olejów i tłuszczów, jest pod względem chemicznym podobne do używanego obecnie biopaliwa lotniczego. Jeśli uda się uzyskać zgodę, paliwo „green diesel” będzie mogło może być mieszane bezpośrednio z tradycyjnym paliwem lotniczym do silników odrzutowych. „Zatwierdzenie paliwa „green diesel” stanowiłoby przełom w zakresie dostępności konkurencyjnego cenowo, odnawialnego paliwa lotniczego”, powiedział dr James Kinder, naukowiec pracujący w Wydziale Systemów Napędowych Boeing Commercial Airplanes. Znaczące zdolności produkcyjne paliwa „green diesel” istnieją już w Stanach Zjednoczonych, Europie i Singapurze. Mogłyby one pozwolić na zaspokojenie nawet 1 proc. (tj. ok. 600 mln galonów lub 2,3 mld litrów/rok) globalnego zapotrzebowania na paliwo lotnicze dla odrzutowych samolotów komercyjnych. Koszt hurtowy na rynku amerykańskim, tj. około 3 dolarów za galon z uwzględnieniem dotacji rządowych, jest konkurencyjny dla nafty lotniczej. Boeing współpracuje z liniami lotniczymi, producentami silników, rządami, firmami z sektora paliwowego oraz organizacjami badawczymi na całym świecie w celu skomercjalizowania odnawialnego paliwa lotniczego do silników odrzutowych. Źródło: Boeing

Komentarze