Wysokościowe testy A350 XWB

Jeden z egzemplarzy testowych samolotu A350 XWB (MSN3) znajduje się obecnie w Boliwii, gdzie odbędzie serię testów na położonych na dużej wysokości lotniskach Cochabamba i La Paz. Cochabamba leży ok. 2 530 m n.p.m., natomiast La Paz to jedno z najwyżej położonych lotnisk na świecie (ok. 4 054 m). Funkcjonowanie na wysoko położonych lotniskach stanowi szczególne wyzwanie dla silników lotniczych, pomocniczych jednostek napędowych (Auxiliary Power Unit - APU) oraz systemów pokładowych. Celem prób jest zademonstrowanie i potwierdzenie pełnej funkcjonalności silników, systemów i materiałów zastosowanych w A350 XWB, a także ocena ogólnego zachowania samolotu w tych ekstremalnych warunkach. Na obu lotniskach prowadzone są próbne starty z rozruchem wszystkich silników, obejmujące ich symulowane awarie. Testy te mają za zadanie zebrać dane dotyczące parametrów operacyjnych silnika oraz potwierdzić, że samolot radzi sobie dobrze podczas startu z wysoko położonych lotnisk. Próby obejmą również ocenę zachowania autopilota w czasie automatycznego lądowania i przejścia na drugie okrążenie. Od czasu pierwszego lotu A350 XWB (MSN1), który odbył się 14 czerwca 2013 r., egzemplarze testowe MSN1 i MSN3 wylatały już ponad 800 godzin w ramach blisko 200 lotów próbnych. Cały program lotów testowych A350 XWB obejmie ok. 2 500 godzin, a udział weźmie w nim pięć samolotów. Rygorystyczny program prób w locie ma za zadanie doprowadzić do uzyskania przez A350-900 certyfikatów europejskiej agencji bezpieczeństwa lotniczego EASA oraz amerykańskiej FAA, co poprzedzi wejście samolotu do eksploatacji w czwartym kwartale 2014 roku. Źródło: Airbus

Komentarze