Dnia 20 grudnia na
lotnisku w Mielcu oblatano prototyp dwumiejscowego motoszybowca z napędem
elektrycznym AOS-71. Oblotu dokonał pilot doświadczalny Bogusław Mrozek. Wcześniej, w czerwcu br. na lotnisku Warszawa Babice
odbył się oblot tego samego motoszybowca (AOS-71 to nazwa robocza) w wersji
szybowcowej, ze schowanym silnikiem. Wtedy oblotu dokonał pilot doświadczalny
Jerzy Kędzierski. AOS-71 to pierwszy załogowy statek powietrzny z napędem
elektrycznym zbudowany w Polsce i jeden z nielicznych na świecie. Projekt
budowy i badań prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym,
finansowany z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, realizowany jest przez
Politechnikę Rzeszowską i Politechnikę Warszawską. Głównym konstruktorem
motoszybowca jest Wojciech Frączek z Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, a
w pracach projektowych, budowie i próbach prototypu motoszybowca brali udział
pracownicy i studenci obu Uczelni. Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem
elektrycznym mają być prowadzone wiosną przyszłego roku. Nazwa AOS-71 pochodzi
od skrótu nazwy Akademickiego Ośrodka Szybowcowego, a dwie kolejne cyfry mówią
o 7. kolejnej konstrukcji powstałej w Politechnice Warszawskiej w ramach
kontynuacji Programu ULS – Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce, realizowanego w
PW od 1978, i 1. konstrukcji Politechniki Rzeszowskiej. (Altair)
Komentarze
Prześlij komentarz