Airbus poinformował o
uzyskaniu certyfikatu dla nowych końcówek skrzydeł typu Sharklet montowanych
docelowo na samolotach pasażerskich rodziny A320. Zaprojektowane przez Airbus Sharklet uzyskały
certyfikację europejskich władz lotniczych EASA (European Aviation Safety
Agency). Wydarzenie poprzedziła seria lotów testowych A320, napędzanych
silnikami CFM International CFM56 i IAE V2500. W obydwu przypadkach
producentowi udało się udowodnić deklarowany spadek zużycia paliwa. W
najbliższych miesiącach trwać będzie dalsze testowanie Sharkletów przy
wykorzystaniu innych jednostek napędowych montowanych na samolotach rodziny
A320, w tym m.in. Pratt & Whitney PW1000G. Sharklety mają ok. 2,5 metra
wysokości i zastąpią obecnie stosowane końcówki skrzydeł. Ich wykorzystanie ma
zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 3,5%. Dodatkowo przełoży się to
redukcję emisji dwutlenku węgla o ok. 700 t rocznie w przeliczeniu na 1
samolot. To z kolei pozwoli na uniknięcie opłat ekologicznych, które UE
zdecydowała się nałożyć na linie lotnicze operujące w europejskiej przestrzeni
powietrznej. (Altair)
Komentarze
Prześlij komentarz