Lotnisko Katowice zwiększyło ilość odprawionych ładunków i inwestuje w infrastrukturę cargo

W pierwszym półroczu br. w terminalu cargo portu lotniczego Katowice odprawiono ponad 9,3 tys. ton ładunków - przeszło 12,5 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Lotnisko zapowiada dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury, służącej obsłudze ładunków. Lotnisko Katowice w Pyrzowicach jest największym w Polsce regionalnym portem lotniczym w segmencie cargo. Działają tu m.in. wiodące firmy kurierskie, które w podkatowickim porcie mają swoje bazy, obsługując stąd nie tylko Polskę południową, ale także wybrane rejony północnych Czech i Słowacji. Każdy z obecnych w Pyrzowicach kurierów realizuje regularne loty cargo do swoich europejskich lotnisk przeładunkowych - DHL Express do Lipska, UPS do Kolonii/Bonn, TNT do Liege, a FedEx do Paryża. Prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik ocenił w środę, że tegoroczny wzrost ruchu cargo to m.in. efekt globalnego rozwoju handlu internetowego, wraz z którym rosną firmy kurierskie, a w konsekwencji także przeładunki w Pyrzowicach. W pierwszym półroczu w podkatowickim porcie odprawiono ich ponad 1 tys. ton więcej niż w pierwszej połowie zeszłego roku. GTL realizuje kolejne inwestycje, służące sprawnej obsłudze ruchu towarowego. "Obecnie prowadzimy przedsięwzięcie rozbudowy płyty postojowej cargo, gdzie w ciągu najbliższych miesięcy powstanie ponad 45 tys. m kw. nowej nawierzchni. Analizujemy także kwestie związane z budową drugiego terminalu cargo" - powiedział prezes Tomasik. Dodał, że ostateczna decyzja w sprawie nowego terminalu cargo w Pyrzowicach powinna zapaść jeszcze w tym roku. "Zebraliśmy spore doświadczenia w realizacji tego typu inwestycji przy okazji zakończonej pełnym sukcesem budowy pierwszego nowego terminalu cargo. Chodzi tutaj zarówno o kwestie związane z przygotowaniem projektu pod kątem funkcjonalnym, jak i komercjalizacją powierzchni" - wyjaśnił szef GTL. Chodzi o oddany do użytku w maju 2016 r. nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. m kw., wraz z płytą postojową samolotów dla dwóch maszyn o maksymalnej wielkości Boeinga 757-200. Trwa rozbudowa płyty cargo na zachód o kolejne cztery stanowiska dla samolotów wielkości Airbusa A320 lub Boeinga 737. Prace budowlane mają zakończyć się w październiku tego roku. Władze lotniska zapowiadają, że w tym roku w Pyrzowicach rozpocznie się również drugi etap tego projektu, w ramach którego płyta postojowa cargo będzie powiększana na wschód. Powstaną tam cztery nowe stanowiska dla samolotów o rozpiętości skrzydeł do 36 metrów. W całym ubiegłym roku wszystkie podmioty zajmujące się lotniczym transportem towarów odprawiły w Katowice Airport 17 tys.779 ton ładunków - był to najlepszy wynik w historii portu. Do połowy tego roku odprawiono 9 tys. 339 ton ładunków, o 1 tys. 47 ton więcej (12,6 proc.) w porównaniu z tym samym okresem 2017 r. (PAP)

Komentarze

Popularne posty