Poznańskie lotnisko ma nową drogę kołowania dla samolotów

Od maja na poznańskim lotnisku rozpocznie się eksploatacja nowo wybudowanej drogi kołowania oraz rozbudowanej płyty postojowej samolotów. Decyzję o pozwoleniu na ich użytkowanie wydał Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Jak poinformowała w czwartek PAP rzeczniczka Portu Lotniczego Poznań-Ławica Hanna Surma, prace budowlane i instalacyjne trwały do początku lutego. Generalnym wykonawcą była firma Skanska. Wartość kontraktu to 63 mln zł netto. Zakończony projekt rozbudowy płaszczyzn lotniskowych obejmuje równoległą drogę kołowania, która przebiega wzdłuż pasa startowego na całej długości 2,5 km i jest z nim połączona dwoma tzw. ścieżkami szybkiego zjazdu oraz dodatkową drogą kołowania. Użytkowanie drogi kołowania zapewnia techniczne i organizacyjne możliwości realizacji do 30 operacji na godzinę” – poinformowała Surma. Ponadto w porcie lotniczym rozbudowano płytę postojową mieszczącą do sześciu samolotów typu Airbus A320 lub Boeing 737. Nowa powierzchnia ma 46 tys. m kw, wykonano ją z betonu cementowego. Od końca marca pozwolenie na użytkowanie ma już też nowo wybudowany terminal pasażerski, mieszczący strefę przylotów. Jak podkreśliła Surma, realizacja obu inwestycji pozwoli na przyjęcie i sprawną obsługę zintensyfikowanego ruchu pasażerskiego w trakcie Euro 2012. Rzecznik wojewody wielkopolskiego Tomasz Stube poinformował w czwartek, że wojewoda wielkopolski wydał zgodę na budowę na poznańskim lotnisku wieży kontroli ruchu lotniczego (TWR) wraz z zapleczem techniczno-administracyjnym oraz innymi urządzeniami budowlanymi niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania. Jak powiedział, nowa wieża będzie miała 43 metry wysokości. Wraz z budową budynku TWR powstaną instalacje wewnętrzne oraz zaplecze techniczne. Obiekt będzie budowany po Euro 2012, prace ruszą prawdopodobnie jesienią tego roku. Jest to inwestycja realizowana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. (PAP)

Komentarze