Boeing 737 MAX zużyje mniej paliwa

>Boeing poinformował o podjęciu decyzji o zmianach konstrukcyjnych w najnowszym modelu 737 MAX, które zaowocują zmniejszeniem zużycia paliwa. Zmiany konstrukcji samolotu, który ma być przekazywany odbiorcom od 2017, obejmują polepszenie właściwości aerodynamicznych tylnej części samolotu: stożek ogonowy zostanie wydłużony, a część znajdująca się powyżej steru wysokości, zostanie pogrubiona, w celu polepszenie stateczności przepływu powietrza. Wyeliminuje to potrzebę zabudowania generatorów wirów na ogonie, a jednocześnie zapewni zmniejszenie oporu aerodynamicznego i polepszenie osiągów. Nowe silniki CFM International LEAP-1B zostaną zabudowane pod skrzydłami w podobny sposób, jak w przypadku modelu 787 Dreamliner. Nowy pylon i żebro zamykające oraz wydłużenie goleni podwozia przedniego o 152 mm zapewnią utrzymanie podobnego, jak w eksploatowanych obecnie egzemplarzach 737, prześwitu między ziemią i gondolą silnika. Możliwe będzie zarazem zabudowanie silnika z wentylatorem o większej średnicy. Konstrukcja osłon podwozia przedniego została odpowiednio dopasowana do tych zmian. Zastąpienie mechanicznego układu sterowania przerywaczami przez układ fly-by-wire zapewni zmniejszenie masy samolotu. W modelu 737 MAX zabudowana zostanie również sterowana elektronicznie instalacja powietrza upustowego, pozwalająca na optymalizację parametrów pracy instalacji hermetyzacji kabiny i instalacji przeciwoblodzeniowej, co zapewni mniejsze zużycie paliwa. (boeing.com)

Komentarze