Katowice inwestują w rozwój lotniska

Rozbudowa miejsca postoju samolotów, modernizacja dróg kołowania i budowa nowej drogi startowej - to najważniejsze inwestycje na najbliższe lata w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Pyrzowice w Katowicach. Prace potrwają do 2016 r. Inwestycja pn. "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej" kosztować będzie 405 mln zł. Projekt realizowany jest od 36 tygodni. W tym czasie rozpoczęła się rozbudowa płyty postojowej, która w przyszłości będzie miała 110 tys. m kw. i pomieści jednocześnie 13 samolotów. Na ukończeniu jest także dokumentacja projektowa nowej drogi startowej, która będzie liczyć 3200 m. W 2012 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze zarządzające lotniskiem ogłosi przetarg na budowę pasa startowego. Prace związane z rozbudową płyty postojowej samolotów rozpoczęły się w maju 2011 r. Dotychczas kosztem prawie 10 mln zł wykonano ponad 15 proc. robót. W pierwszej fazie usunięto nawierzchnię wschodniej, starej części płyty oraz dróg kołowania. Wykonano też znaczną część robót ziemnych, m.in. wykop pod montaż zbiorników retencyjnych i położono pierwsze warstwy nowej konstrukcji nawierzchni. Obecnie budowana jest kanalizacja deszczowa, odprowadzająca wodę z powstającej płyty postoju samolotów. To bardzo znaczące zadanie przy budowie płyty - jego koszt stanowić będzie blisko 30 proc. wartości całego kontraktu na roboty budowlane. Przyszły pas startowy będzie miał długość 3200 m i szerokość 45 m. W przyszłości będzie go można przedłużyć o 400 m. W III kwartale 2012 r. za zostać wyłoniony wykonawca drogi startowej, ta część prac powinna się zakończyć do końca 2014 r. Już w 2013 r., po zakończeniu robót budowlanych, z płyty postojowej będzie mogło skorzystać dziesięć samolotów tzw. kodu C np. Airbus A320, Boeing 737 i trzy kodu D np. Boeing 757. Nowa płyta postojowa będzie nie tylko większa, ale także bezpieczniejsza, bowiem zostanie wyposażona w infrastrukturę pomagającą nawigować samoloty. (rp.pl)

Komentarze