Airbus w 2011 dostarczył 534 samoloty

W 2011 r. firma Airbus dostarczyła 534 samoloty 88 klientom (w tym 10 nowym klientom) oraz zebrała w sumie zamówienia na 1419 samolotów, ustanawiając tym samym nowy rekord sprzedaży w historii firmy oraz odnotowując 10 rok z rzędu wzrostu produkcji. Liczba 534 dostarczonych samolotów pozwoliła pobić poprzedni rekord dostaw z 2010 r. o 24 jednostki. Dostawy objęły rekordową liczbę 421 samolotów wąskokadłubowych (401 w 2010), 87 samolotów z rodziny A330 (87 w 2010) i 26 sztuk modelu A380 (18 w 2010). Grudzień okazał się rekordowy dla modelu A380 — w jednym miesiącu dostarczono cztery sztuki. Również w sektorze militarnym Airbus osiągnął najlepszy wynik pod względem dostaw - Airbus Military dostarczył bowiem 29 samolotów (20 sztuk lekkich i średnich samolotów wojskowych i transportowych — C212, CN235 i C295, trzy konwersje samolotów P-3 i 6 egzemplarzy A330 MRTT). Airbus odnotował rekordowy portfel zamówień - 1608 maszyn (1419* maszyn netto) na samoloty cywilne o wartości cennikowej 169 mld USD (140 mld USD netto). Poprzedni rekord ustanowiono w 2007 r. (1458 zamówień brutto i 1341 netto). Pod względem wartości udział firmy Airbus w ogólnej sprzedaży samolotów (powyżej 100 miejsc na pokładzie) w 2011 roku wyniósł 56% brutto (54% netto). Pomimo trudnej sytuacji na rynkach firma Airbus Military zdobyła pięć nowych zamówień na swoje lekkie i średnie samoloty wojskowe (CN235 i C295). Zamówienia netto w sektorze samolotów komercyjnych obejmują 19 sztuk A380, 52 samoloty z rodziny A330/A350 XWB i 1348 samolotów z rodziny A320. Spośród tel liczby 1226 zamówień złożono na model A320neo, dzięki czemy model ten zyskał miano „najszybciej sprzedającego się liniowca w historii”. Całkowita liczba zamówień czekających na realizację wynosi 4437 samolotów o wartości cennikowej 588 mld USD, co stanowi odpowiednik 7-8 lat produkcji. W dziale militarnym na realizację zamówień oczekują 222 samoloty, w tym 174 A400M, 22 A330 MRTT, 18 lekkich i średnich samolotów wojskowych oraz osiem konwersji P-3. (Airbus)

Komentarze