Sikorsky prezentuje U-Hawk – autonomiczną wersję legendarnego Black Hawka

S-70UAS U-Hawk, Foto: Lockheed Martin

Sikorsky, spółka zależna Lockheed Martin, ogłosiła pomyślne przekształcenie śmigłowca UH-60L Black Hawk w nowy, w pełni autonomiczny system bezzałogowy – S-70UAS U-Hawk. Proces modernizacji zrealizowano w rekordowym czasie zaledwie 10 miesięcy, tworząc wszechstronną platformę bojową nowej generacji. Nowy U-Hawk wyróżnia się o 25 proc. większą przestrzenią ładunkową w porównaniu do standardowego Black Hawka, dzięki całkowicie przeprojektowanej strukturze kadłuba. Tradycyjny kokpit został zastąpiony sterowanymi drzwiami typu clamshell oraz rampą ładunkową, co znacząco ułatwia załadunek sprzętu i wsparcie operacji logistycznych oraz bojowych. W U-Hawku zastosowano niskokosztowy, trzeciej generacji system sterowania fly-by-wire, w pełni zintegrowany z zaawansowaną technologią autonomii Sikorsky MATRIX™. Dzięki temu śmigłowiec może realizować szeroki zakres misji – od transportowych i ratowniczych po bojowe – zarówno w trybie zdalnym, jak i całkowicie autonomicznym. „U-Hawk stanowi kolejny krok w kierunku pełnej autonomizacji platform powietrznych, zdolnych do działania w najbardziej wymagających warunkach operacyjnych” – podkreślił przedstawiciel Sikorsky. „To dowód, że przyszłość lotnictwa wojskowego będzie oparta na elastycznych, inteligentnych systemach bezzałogowych.” Projekt U-Hawk wpisuje się w długoterminową strategię Lockheed Martin, której celem jest rozwój autonomicznych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, efektywność i interoperacyjność sił zbrojnych na całym świecie.

Śmigłowiec S-70UAS U-Hawk, prezentowany na targach AUSA 2025, oferuje większą kabinę umożliwiającą:

  • transport dłuższych ładunków, w tym pocisków,
  • wjazd/wyjazd bezzałogowych pojazdów naziemnych,
  • przewóz zapasów typu roll-on/roll-off,
  • odpalanie rojów dronów rozpoznawczych lub uderzeniowych,
  • przenoszenie zbiorników paliwa zwiększających zasięg lub czas przebywania w rejonie operacyjnym.
  • Modyfikacje strukturalne i konwersję śmigłowca UH-60L w konfigurację bezzałogową U-Hawk prowadzi zespół Sikorsky Innovations. Pierwszy lot planowany jest na 2026 rok.

    Misje realizowane przez U-Hawk:

  • Przestrzeń ładunkowa zwiększona o 25 proc. w porównaniu do UH-60L.
  • Możliwość przewozu ładunków ponadgabarytowych do maksymalnej masy całkowitej.
  • Transport i obsługa bezzałogowych pojazdów naziemnych, np. HDT Hunter Wolf 6x6 UGV.
  • Przewóz do czterech kontenerów JMIC (obecnie dwa).
  • Transport pocisków – np. pojemnik HIMARS z sześcioma rakietami lub dwa pociski Naval Strike Missile.
  • Możliwość odpalania efektorów z czujnikami/uzbrojeniem.
  • Zasięg do 1600 mil morskich lub 14 godzin na stacjonowaniu bez tankowania.

Podobnie jak UH-60L, U-Hawk umożliwia załadunek boczny oraz podnoszenie ładunków zewnętrznych do 4 080 kg za pomocą haka.

Operator kontroluje U-Hawk z tabletu – od startu po lądowanie. Drzwi clamshell i rampa otwierają się automatycznie przy załadunku, a system MATRIX generuje plan lotu, wykorzystując sensory i algorytmy do bezpiecznej nawigacji. Usunięcie kokpitu, foteli i stanowisk załogi czyni U-Hawk pierwszym w pełni autonomicznym śmigłowcem użytkowym Black Hawk. (AeroTime)

  •  
 

Komentarze